farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Mitt emot

Publicerad 2016-02-19 19:25:00 i Ede, Familjen Östlin, Larsbo,

När man la en spång över ån från Larsbo, och gick över den  och sen rakt uppåt...
... så kom man till Innergårn, gården vi ser till höger i denna bild.
Där bodde min morfar Per August Östlin. Här ses han med sin mor Karin Östlin född Olofsdotter. Eller Svärd. (hur var det med det där nu då, Lars?)  Gårdens häst fick också vara med på bilden.
Per August Östlin född 17 juni 1870. Min morfar. Son till kolare Nils Östlin Ede, Bergsjö
Anna Helena Östlin, f. Norberg. född 20 juni 1878, dotter till kolare A.O Norberg i Norrgimma, Bergsjö. Min mormor. Hennes namn fick även jag; Anna Helena.
Här har farfar Richard tagit en bild på familjen Östlin. Den måste vara från ungefär 1918.  Vi ser från vänster pojkarna Alfred, Nisse, sen morfar P-A, mormor Anna, flickorna Sigrid Nanny och Greta. Framför ses min mamma Ida, Gamelfarmor som hette Karin och så moster Maja till sist.
Här är de några år senare och minsta systern Britta har också kommit till världen. Gammelfarmor finns nog inte mer.
En bild till från samma tillfälle, men lilla Britta kunde visst inte stå still. Mamma Ida ser så glad ut där hon står längst till vänster.
Innergårn i Edeström. Året vet jag inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela