farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Bror är sjuk

Publicerad 2015-09-22 18:26:00 i Bror,

Det finns en anteckningsbok i farfarsarvet.  Den har Bror skrivit i under sin sjukdomstid.
Det är svårt att tyda hans text, och ibland är allt överkladdat. Jag förmodar att det var en hemsk tid för honom. Dessvärre står det inte en enda gång ett årtal, men jag gissar att det är 1929. Och jag VET nu att det var på Hudiksvalls Lasarett han vistades.
Den här bilderna på Hudiksvalls Sjukhus har farfar Richard tagit. Kanske var det 1929?
 
 
Anteckningarna är tätt skrivna, otydliga och enformiga, men nu har jag tagit mig tid att läsa igenom dem så gott jag kan. Nu vill jag teckna ner det jag lyckats tyda här i bloggen. Så känns han lite mer levande, Pappas ett år äldre Bror som dog vid nitton års ålder och som jag vet att pappa sörjde för resten av sitt liv.
 
HUDIKSVALLS LASSARETT
Idag den 12 juli hade jag besök av pappa o mamma o Johan o Kristin
Ikväll blev en tagen ur gippsen och tvättade på ryggen
Den 13 hade jag besök av Olles Jonke. Vi låg ute.
Den 14 var det ej något besök.
Den 16 hade jag besök av BecksvedsJenny och ingen mer.
Idag 18 var Folke ..? hit och de hade pepparkakor med sig från Moster Teres.
Idag den 19 fick vi flytta ner från A2 till A1 som vi har legat förr.
Den 20 hade jag besök av pappa och Hans dom var till stan för att träffa ett mottag (?)
Den 21 hade jag ej något besök. Det kom in en som hade kört kull med motorcykeln i Ilsbo
Den 26 hade jag besök av Helena Bylund eljest har jag ej haft nå besök på länge.
Idag 28 hade jag besök av mamma o pappa Dom var till Saltvik till Anny Persson men dom kom ej förrän klockan två.
Den 29 hade jag besök av Karin Hammeren (?) och LillSven från Flint
den 30 hade jag besök av Sven o Karin o Jonsson från Harmånger o en som hette Larsson från Norrbo
 
fortsättning följer...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela