farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Anteckningar i augusti 1929 av Bror Erik Johansson, 17 år, på Hudiksvalls Lasarett

Publicerad 2015-09-23 18:59:00 i Bror,

Idag den 3 augusti hade jag besök av urmakarn han var hit med klockan som han hade lagat. Och så har vi sett ett arme flygplan idag
Idag har jag haft besök av Blomberg 
Idag har vi skickat en nota på stan och då skicka jag efter en kopiepenna
Nu den 8-onde hade jag besök av Elen Hägg och av Ivar o Pelle Västigården Och så har jag fått brev av Viola å så var Astrid (?) Lundgren hit igår.
Idag var det skaralt med besök
Den 11 hade jag besök av Jonssons Jättendal och Lars Jonsson från Frisbo var här, men ingen mer.
Igår hade jag besök av FlintKarin och av Anny Persson från Saltvik å då fick jag Appelsiner och Lemmonad och kakor.
idag har jag ej haft nå besök men jag tänker att pappa kommer nån dag den här veckan men jag fick ett brev av mamma idag.
Idag har jag haft besök av Anny Persson av hänne fick jag blommor
Idag är det den 14 augusti och nu är det så fint så jag får nog vara ute men inte får jag nå besök idag inte
Men idag har jag haft besök av Erikssons från Rogsta och av dem fick jag två äpplen
Nu i två dagar har jag ej haft nå besök
Igårkväll fick jag besök av Folke och idag av Pelle och Mary men jag fick ingenting.
Idag har jag ej haft nå besök men ett brev från mamma och där stod det att Ivar och Oskar köpt bil och skal hit ock köra för körkort så då kansje jag får besök av dem.
Idag har jag haft besök av BecksvedsJenny  hallon hade hon hemifrån
Den 27 hade jag besök av BäcksveJenny och av en annan, en Karin som jag ej känner, men tror honär härifrån stan Hon skulle och så komma hit flera gånger sade hon
Å idag har dom för en gångsskull stannat å språkat om gipsbedden
Denna dag 28 har jag ej haft nå besök av nå slag.
Idag vet jag än ej hur det går med besöken för klockan är bara ett än. Jag tänker att det går dåligt för det är så styckt väder idag. Men istället har jag fått brev ifrån farfar och i det stod det att Magnus har kommit men han far nog snart igen för han skulle på arbete.
Ja idag kom mamma och pappa ändå och nästa vicke kansje att pappa och Hans kommer hit för pappa skulle hit med lante (???)
Ja idag fär jag nog ej besök när jag hade igår Hörde igår att Jonke hade farit till Stockholm så att han får jag inte vänta men jag tycker att Maja Ellström skulle komma nåt idag. Å så har jag klippt håret och rakat mig.
Den 31 augusti ej nå besök av nå slag igen.
 
 

Kommentarer

Postat av: Hasse

Publicerad 2017-03-13 16:05:37

Bror hade besök av Lars Jonsson från Frisbo. Lars var bror till min morfar Nils och skomakare i byn. Han hade träben men vet inte av vilken anledning. Kanske hade han hört talas om Bror och ville besöka honom - kanske kände de varandra på något sätt?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela