farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Under tiden

Publicerad 2015-10-15 04:29:00 i Diverse,

Tanken i denna bildhistoria om Richard Johansson och hans familj, är att det ska bli i tidsföljd. Men det är inte lätt! För att få till det, måste man ha mycket bra ordning på alla fotografierna. Och det har jag inte. Ordningen är bra, men inte mycket bra. Så jag arbetar på att förbättra den.
Tiden räcker tyvärr inte till, som jag önskar att den gjorde. Jobba måste man å! (Fast det är väl bäst jag gör det nu medans mitt jobb finns kvar. Snart är det ju Adjöss å Goodbye med kära gamla Björkbacken!)
Under tiden - visar jag lite lösryckta delar ur historien
Titta! En skrivelse ända från år 1900! Det vete sjutton var den här kommer ifrån, jag tror inte att det fanns i själva farfarsarvet. Jag måste ha scannat in den tidigare. Men det här som Richard skrev som 15-åring hör ju absolut till historien!
 

Arton år senare har här Richard fått tillstånd av sin far att samla in kåda i hans skogar.
Sen, ska jag visa nåt som verkligen gör ett hopp i historien
Det är en bild från mitt barndomshem i Edeström. Huset är nog i det närmaste nybyggt, ungefär 1943. Jag själv fanns inte alls med i bilden då, men farfar Richard levde än.  Det är min syster Siv som står på pallen vid spisen, med mamma Ida vid sin sida. Men det känns som att det skulle vara jag, för på den pallen stod också jag varje morgon när pyjamasen skulle av och de andra kläderna skulle på! Tycker mig minnas hur livstycket och strumpebanden krånglades på...
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela