farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Porträtt

Publicerad 2015-10-02 18:43:00 i Farfar Richard Johansson, Oxåsen,

Det finns en stor mängd vackra porträtt i farfarsarvet. En hel del kan jag enkelt, eller med lite list, identifiera... Men de flesta är obekanta ansikten. 
Här följer en rad fina bilder tagna på atelén som fanns "mitt i skogen". Först ser vi hans "skyltfönster", anslagstavlan som satt på husknuten på Norbergs, Oxåsen. De allra första åren på 1900-talet
Den här mannen heter Lars Olsson. Kallas "Lill-Jansa" Han är med på en del andra bilder tidigare i bloggen. Nedan följer porträtt som är för mig helt okända. 
Enligt en uppgift jag fått från Susanne; som har rötter i Strömbacka - så är det här smeden Gustav Reinhold Hammarstedt (1849-1929) med hustrun Maria Backman (1849-1923)  Flickan är ännu okänd, antagligen ett barnbarn  (?)
Gossen heter Oskar Lejdström (1895 - 1923) Han bodde i Strömbacka. Avled i TBC. Tack Lars Östberg för uppgifterna!
Den här barnaskaran tyckte jag mig känna igen... Om jag hade tittat i Furubergsboken nr 2 så hade jag sett att det  är Sven och Anna Erikssons döttrar från Flint-torpet på Oxåsen. Ester f.1886,  Greta f. 1889 och Maria f. 1884 i bakre raden. Framför står Karin f. 1899 och Annie f.1896
 

Kommentarer

Postat av: Lars Östberg

Publicerad 2015-10-03 22:31:58

Killen med den vita kragen vid stolen hette Oskar Lejdström 1895-1923 från Strömbacka och var kusin med min mormor. (Ungarna i skrindan). Togs en till bild vid samma tillfälle då med sin några år äldre moster Tekla Lejdström. Samt en med bara morföräldrarna och mostern Tekla. Oskar avled i tbc.

Svar: Hmm.. intressant... Jag ska genast sätta namn honom. Fortsättning följer....
Helena Nord

Postat av: susanne

Publicerad 2016-09-01 23:47:49

det äldre paret ska visst vara Gustaf Reinhold Hammarstedt 1849-1929 smed på strömbacka med hustrun katrina maria backman 1849-1923 flickan en dotter eller barnbarn kanske...

Postat av: susanne

Publicerad 2016-09-01 23:51:07

äldre paret med flickan ska visst vara från strömbacka smeden gustaf reinhold hammarstedt 1849-1929 med hustrun katrina maria backman 1849-1923. flickan dotter el barnbarn, återkommer om jag luskar ut vem

Svar: Hej Susanne! Nu håller mina livsandar på att vakna så smått... Ska försöka ta tag i min blogg igen. Hur det kan bli här i livet , rätt vad det är.. Det har hänt lite för mycke saker runt mig den sista tiden och jag har liksom inte hunnit med.
Hur går det för dej och dina planer? / Vi hörs! /Helena (som jag heter i prästboka... men kallas mest Lena :-)
Helena Nord

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela