farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Mera porträtt....

Publicerad 2015-10-04 18:54:00 i Diverse,

Nu har jag tittat igenom de gamla porträtten för att kanske hitta Oskar Lejdströms morföräldrar och moster Tekla, som Lars Östberg berättade om i sin kommentar från förra inlägget.
Men där har jag gått bet. Finner inget sådant. Däremot är det Oskar med sin moster Tekla Lejdström (1891-1966) på följande bild.
 
 
 .... och sen jag sökt lite till så hittade jag detta fotografi.  Oskar Lejdström med sin mor Johanna Lejdström (1870-1960)
Jag fyller på med flera bilder jag fann under mitt sökande:
Det här tycker jag ser ut som en ung Richard. I så fall har han varit till en fotograf i Bjuråker för att föreviga sig.
Här har en kompis dykt upp och fioler förgyller porträttet.  Undra om de kunde spela på dem...?
Så en bild på Lille Bror och Lille Hans (pappa alltså). Jag har faktiskt missat den förut, fast jag tittat igenom alla bilder så himla många gånger! Otroligt!
Om den här kvinnan sa Tora en gång att det möjligen skulle kunna vara "Flint-Karin"....
Ett gammalt fotografi taget hos fotografen i Bergsjö. Vilka kan det vara? Det skulle jag vilja veta,... VARFÖR skrev man inte det på baksidan??!! Och varför gör vi sällan det själva nuförtiden!? Gör det!!!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lars Östberg

Publicerad 2015-10-04 22:27:49

Ja samma gosse med sin unga moster Tekla Lejdström 1891-1966. Samma gosse igen här med mamma Johanna Lejdström, 1870-1860. Hon var piga i Bergsjö en sväng och resultatet blev Oskar. Hade även en dotter som var yngre. Johanna var senare hushållerska hos "Nybergs-Olle Persson i Nordanäng, Delsbo. Även kallad landshövdingen. Har inte sett bilden tidigare men det togs också en separat bild på bara Johanna vid samma tillfälle.

Svar: Tack igen!
Helena Nord

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela