farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Uppsamligsheat - kanske man kan kalla det....

Publicerad 2015-05-24 17:49:00 i Diverse,

Det är myyycke bilder kvar att visa, men jag ska nu ta några som jag tror att jag missat - innan jag kan fortsätta själva historien.
Det här är antagligen Richards mästare, hos vilken han gick i lära under de allra första åren på 1900-talet. Herr P.J. Pettersson himself, vid retucher-bordet... kanske?
Med mycket fin handstil, ochl med yttersta noggrannhet har Richard skrivit hem till sina föräldrar och morföräldrar.  En så tjusig underskrift!
Richard sitter i mitten av denna högtidliga samling. Vad det nu kan vara för en skara?! :-)
En katt på ett bord. Nånstans.

Kattungar som leker...
Har jag haft med denna bild förr?... jag vet inte,  men här är den ialla fall. En skara människor. Nånstans. På Oxåsen?  Jag ser farmor Frida som nr 5 från höger.
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-31 02:16:19

Karin Larsson från Nordanstigs Bygd och Släktband undrar: Vilka jättefina bilder! Får vi "plocka" av dem, till tidningen?

Svar: Javisst! Men berätta gärna om upphovet, att det kommer från samlingen efter Fotografisten Richard Johansson från Oxåsen och Edeström.... Jag är bara glad om bilderna används och kan glädja!
Helena Nord

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-31 11:09:09

👍

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela