farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Årstider komma och gå....

Publicerad 2015-05-10 12:06:00 i Arbete,

 
En vårsyssla förr i världen var flottningen. Bland farfarsarvet hittar jag bilder med flottarmotiv.  De flesta blev nog till efter att han och familjen flyttade ner till Larsbo i Edeström. Där satt de på första parkett när timret flöt förbi. Och jag växte ju upp i Ean, där man hörde hur det dundrade av liv i ån på vårarna. Jag har ett svagt minne av nån uppståndelse då en stock liksom hoppat iväg upp på land nånstans vid våra hus, vi som bodde där i Edeströms Centrum... som vi skämtsamt brukade kalla det. Där fem hus ligger i rad på höger sida från Hassela sett. .... Men det kan ju inte vara möjligt. Jag måste ju minnas tokigt. De husen ligger ju väldigt högt i förhållande till ån...
Här är en bild från just Larsbo där timret väntar på våren. Nån gång runt 1940 ungefär skulle jag tro.
Nån annan än jag borde berätta den här historien..... Jag vet egentligen inte så mycket om flottning. Men jag ska försöka så gott jag kan.... 
Tummarlaget for runt till alla avlägg och mätte in virket. På bilden syns en sk. KLAVARE som mätte stockarna, och två SKRIVARE som antecknade och skrev tumsedlar för varje körare. Två s.k. STUKARE ser vi också, som slog in ägarmärke i stockändarna. 
Det här är väl också några såna gubbar...
Vad den här farkosten kallas är inte för mig bekant. "Flôtt-spel" kanske?   Men att den användes i samband med flottningen vet jag. Det verkar vara i Hasselasjön den befinner sig på bilden nedan... Eller är det på Längsterbosjön? Jag blir så huvill på vyerna, å så ser de ju inte ut som idag heller ... nu har ju allt buskat igen så man inte ser nåt.
 
 
 En sjö full av timmer.  Men jag blir så förvirrad över vad bilden visar. Vart är den tagen? Jag tycker det ser ut som att gårdarna skulle höra hemma i Älvsund. Kan det vara så?
 
 
 Nu tror jag bilderna får tala för sig själv ett tag...  Bilden nedan tror jag är från Rexfors.
 
 
 
 
 
 
 
Efter det här arbetet sov de nog gott, flottarna. Men de kanske jobbade både natt och dag?
 
 
Lite lugnare tempo...
Johannes Eriksson, Verner Lantz och Erik Forslund. Tre flottare i Edeström.
Min morbror Nisse Östlin
Honom känner jag inte igen
 Emil Forslund tror jag
 
Min farbror Pelle Johansson försöker få ordning på en stock och spånga över ån i Larsbo Edeström.
 
Det ser ut som ett avslut, kanske ?
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Siv

Publicerad 2015-05-10 17:53:08

I Larsbo tog dom alltid bort spången när det var flottning. Å tänk va det dunka å small när stockarna for runt i forsen i ån! Det var nåt speciell med flottningen!

Svar: Jag minns inte flottningen helt klart, men att det dundra och small i stockarna, det kan jag ännu höra... Och som sagt, jag har nåt minne av nån stock som fått raketfart och skjutit iväg upp.... ja, det låter otroligt, men jag tycker att det skulle ha varit mellan Leonards och våran gård. Att spånga inte var på plats på våren, det minns jag väl.
Helena Nord

Postat av: Brittmarie

Publicerad 2015-05-30 22:46:57

Jo, gårdarna hör hemma i Älvsund :-)

Svar: Ja men då hade jag rätt! På den här bilden känner jag igen husen !
Helena Nord

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-12-05 22:36:33

Johannes Eriksson är min morfar! Å herregud va rörd jag blev nu!!♡

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-12-05 23:06:25

Vet ej om du kan se detta men vore kul om du kunde kontakta mig på [email protected] Mvh Åsa Karlberg

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-12-05 23:06:28

Vet ej om du kan se detta men vore kul om du kunde kontakta mig på [email protected] Mvh Åsa Karlberg

Postat av: Lars-Erik Nilsson

Publicerad 2022-12-13 19:06:11

Jag har ärvt en pärm med berättelser av min morfars bror, från hans tid i början av 1900-talet som skogshuggare m.m i Jämtland. Jag håller på att renskriva detta för en liten bok. Här hittade jag ett foto som skulle passa perfekt som illustration till en berättelse. Får jag "låna" denna bild? Det gäller "tummarlaget med 5 gubbar" ovan i
Årstider komma och gå....
Publicerad 2015-05-10 12:06:00 i Arbete
Intressant blogg! Hälsn.Lasse

Svar: Naturligtvis får du använda bilden! ..och ursäkta att jag inte svarat förut, jag har liksom tappat tråden - hoppas jag kan hitta den igen. Min tanke med alla bilderna jag fann efter min farfar, var ju att ge dem liv. och glädja andra. Jag tänker varje dag (nästan) att jag måste ta tag i bloggen igen - men det verkar va lång startsträcka. Kan litegrann ha att göra med att jag var tvungen att köpa ny dator - och vi har inte blivit riktigt sams än - Hälsn Lena och tack för betyget för bloggen
Helena Nord

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela