farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Syskon på bild

Publicerad 2015-03-06 18:29:00 i Bror, Farfar Richard Johansson, Mary, Pappa HANS,

De små bröderna Bror och Hans är ute med pappa Richard och drängen Sven (tror jag) och ser sig om i markerna
 
På våren ska det gödslas, och då får bröderna vara med och åka på "dyng-släan"... Men kunde det vara så roligt det?  Undra vem som stod bakom kameran? Det är nog ingen ögonblicksbild, säkert noga planerad. Som de flesta av bilderna är från Farfar Richards tid.
 
 
Det här ser rätt riskabelt ut. Pappa hans och hans bror Bror åker runt i nån sorts baljor i nån sorts damm eller vad det är... Faster Mary håller sig på land och ser på
 
Nu har man lekt färdigt och vilar sig  fint uppradade på en stam.  Richard, Mary, Bror och Pappa Hans
 
Vår och öppet vatten. Då blir det till att meta. Bror och Hans.
 
Bror och Hans och deras far Richard i båt på "Furbergstjärna"
 
En annan gång, vet inte om det är höst eller vår.  Nu får Mary vara med på färden också. Jag undrar fortfarande om det verkligen var roligt att åka på "dyngsläan"?
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Brittmarie

Publicerad 2015-03-06 19:49:52

Jag brukade oxå få åka, med pappa och farfar. Fick sitta på en hösäck....

Svar: Ja, det var ju det där med att sitta jag tänkte på... Men jag känner igen att man satt på en hösäck. Jag har nåt litet litet minne av att sitta på en sån. Det var nog med Morbror Nisse i Innegårn, isåfall
Helena Nord

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela