farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Söndagsskola på Furuberg

Publicerad 2015-03-08 16:37:00 i Furuberg,

Detta är en tidig bild från Furubergs skola, innan den byggdes om 1912. Vilka barnen och lärarinnan är vet jag inte, men farfar Richard syns ju till vänster. Lärare var han ju inte... men kanske söndagsskollärare..?
här är det ingen tvekan om vad bilden handlar om. Pappa Hans och hans bror Bror längst ut till höger vid sin far Richard.
 
Det här tror jag också är Furubergs Söndagsskola. Jag ser Pappa Hans till vänster rakt under trädet, och jag ser Faster Mary rakt under prästen till höger. Vem de andra är vet jag inte.
De fotograferas vid den fina bilen. Om det är Richards vet jag ej, men troligen... Året kan kanske vara 1923...
Farmor Frida sitter längst ut till höger, annars kan jag inte namnge någon. Men bilden talar ju för sig själv.
En söndagsskola av senare datum. Söndagsskolelärare Lasse Stoltz längst t.v och Johan Moberg längst t.h Nån gång på 60-talet tror jag
Här gör Söndagsskolan en utflykt till Sundsvall. En extra lärare är med; Knut Ljung.
Ytterligare en vuxen är med som jag inte vet namnet på. Och tyvärr känner jag inte till Furubergsbarna heller...

Kommentarer

Postat av: Karin Hill

Publicerad 2015-09-11 07:20:50

Den vuxna som är med där är min mamma Astrid Hill.
Tack snälla du som visar oss denna skatt.

Svar: Det namnet känner jag igen! Tycker mig höra Lasse och Tora (Stoltz) prata om henne... Om jag minns rätt. Det var länge sen. Tack till er som tycker som jag - nämligen att det här ÄR en skatt!!
Helena Nord

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela