farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Ordning och reda

Publicerad 2015-03-20 18:45:00 i Diverse, Furuberg,

Jag försöker verkligen hålla ordning. Dock skulle jag vilja vara mycket mer diciplinerad, och avsätta minst en timme varje dag till att systematiskt namnge, katalogisera och säkerhetskopiera alla mina bilder. 
Den timmen och den ultimata ordningen verkar aldrig infinna sig...
Trots att jag oftast märker materialet när det varit med här i bloggen, så händer det att samma bild är med flera gånger. Men det får ni väl stå ut med! :-)
Jag TROR inte den här bilden varit med, men säker är jag inte. Det ska vara utsikt från Pappelås. 
Den här bilden är från  "Normanstorpet" på Furuberg. Bilden är från 1928. Stående från vä : lärarinnan Annie Persson, min farmor Frida,  Anna och Erik Joelsson. Sittande är Rut Joelsson, Anna Gustavsson, Anna Nordenståhl och Rolf Joelsson.
Här nedan ser vi Svante Joelsson, som föddes till familjen lite senare. Faktiskt på alldeles samma dag som Pappa Hans fick sitt första barn; min storasyster Siv.
 
Före familjen Joelson bodde Mauritz och Alma Näsman i "Normanstorpet". Under tiden de bodde där föddes barnen Folke, Helge, Tore och Tyra. Familjen flyttade sen till Ässjö där ytterligare nio barn kom till världen.
 
Det här är ett bygge som byggs på "Flint", Oxåsen. Här bodde  familjen Bylund och de var grannar med familjen Johansson i "Norbergs". Vet inte hur gammal bilden är, men troligen från 1920-talet nån gång.
Pappa pratade ofta om "Bylunds" och vi åkte dit och hälsade på ibland.
Här har det blivit 60-tal och jag har fått min första egna kamera. En Insatmatic. Pappa, Mamma och jag är på besök hos Bylunds på Oxåsen. Jag fördriver tiden med att fotografera lite. Bilderna är ack så suddiga, men visst ser man att det är samma hus!
"Bylunds katta" har jag skrivit i mitt album under denna bild.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela