farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

FjusnäsJonke

Publicerad 2015-06-29 17:42:00 i Hassela,

Nu gör jag ett hopp i historien och hamnar nånstans på fyrtiotalet ungefär. Det finns en del bilder på uppfinnaren från Hassela; Jonas Persson, och nu tycker jag det är tillfälle att visa dem...
Jag tror jag har rätt när jag säger att detta är "FjusnäsJonke" med sitt egengjorda flygplan.
Då var det svårt att fotografera när det bar iväg uppåt. Här är två försök iallafall...
 
 
 
Lite suddigt, men jag ser att det är Farfar Richard som poserar vid planet. 
Man ville nog gärna få en bild på sig själv tillsammans med den otroliga skapelsen. 
Här är en hel hop med gubbar. Ingen dam...
Ännu fler...Jonas "FjusnäsJonke" Persson och hans båt. En galosch...?
En Egnell,  John Jonsson (Vendlas-John), Knut Ljung och FjusnäsJonke.
Också en båt. Med nån knepig motor
 
Detta tror jag också är ett verk av Herr Persson. En klocktvättare...
 
Här är Fjusnäs-Jonkes kraftverk i bäcken från Viggtjärn.
 

Kommentarer

Postat av: Erland

Publicerad 2015-06-29 20:08:55

Fjusnäs-Jonke ska ju ha byggt en sk galosh(?) efter att han blivit nerskvätt av några med en snabb båt när han var ute och höll på med nät på sjön, enligt vad jag hört körde han i cirklar runt dessa med galoshen.

Den nedersta bilden är väl en tvätt för klockdelar, huruvida han är upphovsmannen bakom den vet jag ej.

Postat av: Bo Norling

Publicerad 2015-07-03 23:44:47

Det var den här vi kallade hôppbåten av förklarliga skäl. Han Egnell som står t.v. om Vendelasjohn är Erik. Klocktvätten är Jonas´skapelse
och den är döpt efter hans andranamn vilket han en gång lite förläget talade om för oss grannar när vi bodde i Kyrkbyn.

Svar: Jag antar att båten "hôppade" på vattnet....?
Helena Nord

Postat av: Bo Norling

Publicerad 2015-07-04 09:10:16

Det är alldeles riktigt. Den kanske gjorde tjugo knop men det var mycket det på femtiotalet när det mesta gick med pannkaksmotor på sjön.I Pålles hade vi en fiskebåt med inombordsmotor som gjorde sju knop och var sjöns "regalskepp" gammalt tillbaks. Den där konstiga motorn måste vi ta reda på vad det är för nån vanlig tvåtaktare är det inte. Jag har nånting i bakhuvudet men kan inte få fram det. Jag ska fråga Ingvar P eller Anders Hall. Gården bakom motorn och ekan är Skomakars (ligger som enda byggnad mellan Fjusnäs och Fagernäs) Har rustats alldeles fantastiskt av Åsa Leyonberg och Håkan Blixt på senare år.

Svar: Ja gör det Bosse! Det är viktigt, tycker jag, att skriva ner fakta om sånt som det pratats om "i alla tider"...
Helena Nord

Postat av: Bo Norling

Publicerad 2015-07-04 21:41:00

Här kommer mera från Fjusnäs. Har pratat med sonen Ingvar. Jonas hade byggt en kraftstation i skomakarbäcken 800 meter från Utigårn så man hade egen elproduktion före andra i bygden. Under kriget var det ont om bensin å då var det ganska självklart för teknikern Jonas att konstruera en utombordare som gick med batteri. En laddstation uppfördes vid sjölandet som matade ström i batteriet för varje gång man var över sjön. ( Vi har bättre batterier idag )Utombordaren var en vanlig bensinmotor men den drevs av en elmotor placerad ovanpå svänghjulet.Det är den som ser ut som en plåtburk.
Han byggde en lättviktsbåt också som var avsedd för en mer avancerad eldrift men som jag nämnt tidigare fick vi bättre vägar även på vår sida sjön,paradoxalt nog tack vare usla tider på trettiotalet(AK-arbeten) plus kriget, så sjön miste sin betydelse som samfärdsled och bilismen gjorde intåg i våra liv.

Postat av: Bengt Bäckström

Publicerad 2016-02-20 08:28:15

Man slutar aldrig att förvånas vilka människor det funnit uppe i Hälsingeskogarna!

Svar: Visst är det så! Och viktigt att de inte blir bortglömda alldeles!
Helena Nord

Postat av: Markus Almroth

Publicerad 2019-08-20 12:55:22

Apropå planet...

https://arlandaflygsamlingar.se/flygplan/%e2%80%9dfjunasplanet%e2%80%9d/

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela