farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Vinterbarn

Publicerad 2015-01-27 18:27:00 i Bror, Mary, Oxåsen, Pappa HANS,

Min Pappa Hans, min Faster Mary och deras bror Bror.
Åh vad jag undrar vad de tänkte bakom sina svala leenden. Pappa har berättat att de var gruvligt less på att ställa upp som fotomodeller. Allmänt i diverse miljöer. Speciellt i skidåkarmiljö.
Man kan ju tänka hur irritationen stiger när fader Richard ropar: "Nu barn, nu måste vi genast ut och låtsas åka skidor! Nu är vädret och ljuset det rätta! Seså, bums!!" .... när man kanske inte alls var på det humöret utan hellre ville sitta vid spisen och läsa en bok, eller kanske t.o.m. var en aning sjuker.
Men det var väl bäst att masa sig ut....
Eller på spark just utanför bron bara. De tre syskonen Johansson på Oxåsen; Hans Mary och Bror.
 Richard passar på att göra förstoringar på pojkarna i pälsmössor, av samma bild, men tar en extra bild på dottern , vid samma tillfälle.  Tror jag.
En annan gång, så där en fem år tidigare, sitter Hans och Bror på kälke vid bron till Norbergs i Oxåsen. Tillsammans med tre kusiner från Gränsfors. Ungefär 1915.
 
Till sist... två varianter av ett speciellt fotografi, där lille Bror och Hans, får vara med vid kolningen. Barnarbete.
Ja det är ju samma motiv och bild, men olika ändå. Vad som är orginal och vad som är kopia får man bestämma själv
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela