farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Tillbaka till Ljungens

Publicerad 2015-01-20 18:01:00 i "Ljungens",

Jag vet inte varför, men Ljungens och människorna där gör sig påminda i mitt huvud gång på gång. Så jag tar några bilder därifrån idag:
Det här är inte från Ljungens, men det är en färglagd tavla som suttit på väggen där. Det är från Nyvallen (och nu är jag inte riktigt säker på VAR Nyvallen ligger .... Nårst på Älvåsen kanske?) Det jag vet, det är att mannen i kostym heter Vestberg, och att vid smörkärnan står en dam vid namn Klara Elving. Finklädd i väst och stråhatt står Erik Ljung d.ä. till höger om dörren. Övriga är okända. Tidigt 1900-tal.
På den här bilden ses Erik Ljung d.ä., en för mig okänd och så farfar Richard.
Tror det är två kusiner till pappa med syskon, och till barnen i Ljungens, från Gränsfors.
Erik Ljung den äldre, med sin häst.
Den här bilden, tummad och knölig, fanns bland andra foton och handlingar från Ljungens. Det är Algot, älskad lillebror till min farmor och hennes syster Alma Ljung, som dog en alldeles för tidig död vid 16 års ålder i TBC. Med sin (?) häst och systrarna långt i bakgrunden...
Familjen Johansson från Oxåsen är på vinterbesök i Ljungens, Haddungsnäs. Kanske det t.om. är jul? En fin bild med alla kusinerna på en fin kälke togs av Richard, fotografen, som sen sänder kopior till alla berörda. Men nej, alla barnen är inte med... Det är Knut, Hans, Erik, Bror, Tora och Nora som sitter på kälken.Lilla Anna är inte med på den bilden, men det är hon på den övre. Så det är nog inte ens vid samma tillfälle heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela