farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Becksven....

Publicerad 2015-01-06 15:45:00 i Farfar Richard Johansson, Furuberg,

Om Bäcksvedjorna ("becksveen", "becksvejen" ungefär, tror jag det kallas i folkmun) vet jag inte så mycket. Men det är en gammal skogsby/fäbovall inte långt från Furuberg. Det dök upp några gamla vykort.... Jag tror att Lage Bergvik nån gång inhandlat dem på samlarmässor i Hudiksvall. Vem som en gång skrivit dem skulle man ju vilja veta - men det förtäljer inte historien. Så här ser det första ut:
 
och så här ser baksidan ut:
 
Så här står det: "Jag får harmed sända ett yf af en fäbovall fagernäsvaln i hasella socken något yf på becksven har jag inte fått för han har ej tid att jöra några förän han kommer ijen från Stockholm han blir bortta i två månar idag rengnar det här som vanligt om ni kan så sänd ufkortspakettea så jag får gå och lösa ut det på sönda, posten kommer till Franshammar på Lörda gväll Oxåsen den 18/7 1907". Det var lite si och så med stavningen - men det går ju att tyda tycker jag. Det tycks handla om farfar Richard som väntas hem från Stockholm. Jag antar att han var där i nåt militärt ärende
 
På den här bilden ser vi gården "Erskens" och damen längst till höger heter Klara Gullich, gift Fridström, från Hybble. De uppgifterna har jag hämtat från Furubergsböckerna förstås. Att det är en bild som är från "Becksven" vet vi eftersom det står så på baksidan. Om det är samma författare till raderna är jag inte helt säker på , men kanske...
 
Det är adresserat till en J A Lärka i Jättendal. Och det står: "Eftertryck förbjudes", men jag hoppas det går bra ändå, så här drygt hundra år senare.... " Detta är den gård som jag bor uti på Becksven det är endast 2 gårdar och det är kålarboställen som tillhör strömbacka bolag och så är det 4 fäbo stugor som tillhör bönder ner i bjuråker".
 
J A Lärka får en försändelse till
 
Där står:"Hermed sändes ett yf af en fäbodstuga här på Becksven och de fäbodstintor som var der i sommar i denna stuga och nu har ni att vällja på Antingen ni vill ha modern heller dottern modern har varit Enka i 10 år och dottren skall gå å läsa i nästa år"

Kommentarer

Postat av: Erland

Publicerad 2015-01-07 18:12:27

Både Hybble och Gullich finns kvar i form av platser, Hybblebacken är på vägen upp mot Näveråsmyren, antar att det funnits en gård i närheten av platsen.

Gullich förmodar jag att Gullicksberget är döpt efter ä.

Svar: Jo, namnen känns bekanta.
Helena Nord

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela