farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Bilder, bilder , bilder igen....

Publicerad 2015-02-11 15:02:00 i Allmänt,

Nu har jag varit och bläddrat lite extra i fotografiskatten igen... 
Den här bilden har jag sett från allra första gången vi kikade på bildskatten. Bläddrat förbi den, för jag kunde inte alls räkna ut var det kunde vara. Sen har jag lagt den åt sidan om och om igen...
Men igår hittade jag en kopia till av den. Som satt i ett vykortsalbum. Jag tog ut det och läste på baksidan:
Om jag tyder det  rätt står det:  Herr Rich. Johansson Oxåsen Franshammar  Ängebo 20/6 23
Sänder en vy av min egendom vid bäcken  om du tänker komma hit med motorn kanske jag får tala med dig per telefon så vi får rådgöra vad du skall ta med eller om jag skall fara dit först En glad midsommar önskar ... Hjalmar.... (tror jag det står)  Nu vet jag inte vem Hjalmar är, men nu vet jag att det är från Ängebo iallafall!
 
Den här bilden har jag också sett så många gånger! Men har ingen aning om vilket hus som syns på den. Tror bilden är från allra första början av 1900-talet. Är det möjligtvis nån som känner till var det kan vara?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela