farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Amerikabrev nr 1, stämplat 25 july 1901 i Brighton, Minnesota

Publicerad 2015-08-10 16:39:00 i Familjen Johansson, Farfar Richard Johansson,


Det är två brev som finns i Farfarsavet som liksom har velat bli "publicerade" nu, innan jag fortsätter historien om familjen Johansson. Här kommer det första:
Till Mr Rickard Johansson Hassela Franshammar Swiden
Avsändare är Farfar Richards faster Anna Maria Johansson "Snip-Maria" född 1869
 
Så här står om hennes familj i Bjuråkers Släktbok.  Extra roligt är att deras första barn heter alldeles lika som jag gör; Anna Helena
 
Brighton july 21 
 
min snälla Brorson Rikard
mangen tustde tak för all bref som vi har fått af di. jag for då först bedja om förlåtelse för mitt dröjsmål med att skrifva. jag är alltid så glad att få bref men jag är så trög att skriva. Du Rikard var mycket snäll som kom ihog oss med ett porträtt men kunde då intet känna igän dig för du har blivit så stor ock olik dig  och så är du så dyktig att du är bodbetjänt.
Huru är det med din Pappa ock mamma Jag har intet haft nogott bref af dem på länge
Huru gik det för dig fik du din vilesopi eller brant den opp Det var då lett för dig
Jo här i Amerika så åker de vilesopi alle både stor ock små Jag har försökt okså men jag faler utaf.
Om du skulle vara här Rikard skulle du få tjäna huru varmt det är. det har varit 100,6 grader i skuggan dena vicka då må du tro att det är varmt om näsan Du har det väl gått som får stå i handelsboden i skuggan
Vi håller nu på med skörden  Du skulle vel tyka att det vore underligt om du skulle si huru det går till i Amerika i skörden när de sätter för 6 Hästar för skördmaskin ock tjör.
Vi har 8 hästar och 2 folar 23 grisar 40 kor ock 200 höns. Så vi har nog mykett att jöra
du frågar huru det är med David men det kan jag intett säga bestämt Han gaf sig till Soldat for tre år sedan ock så reste han ut till tjina (Kina) eller Fillypöns (Filippinerna) ock det är snart ett år sidan vi had bref af honom så kansje at han intett lever men när han skref till oss sist då han had nys varit ute i ett Slag Ja David han har sett mykett här i värden
Jag får vel snart sluta för klokan är 6 säks ock Jag moste ut i kökett ock käka kvälsmål
Var så snäll ock skrif till oss mer Rikard halsa din Pappa att han skriver til oss snar
Jag har väntat på bref så länge 
Barnen hälsar till dig de skulle skrifva till dig men de är så dålig att skrifva Svänsk men ängelsk är de duktig men du kan väl intett läsa Ängelsk
lef väl beder din faster ock farbror  Per å Maria Bäckström  adress Brighton To 
                                                                                                          Nicolett To
                                                                                                          Minnesota
                                                                                                          North Amerika

Kommentarer

Postat av: Neta Bäckström

Publicerad 2015-09-20 22:05:52

Gud va roligt att hitta detta. Jag har släktforskat lite och sökt efter dessa amerikafarare. Min farmors farbror. Tack för ditt enorma jobb med denna blogg.

Svar: Tack för de orden! Va roligt att det kommer till nytta!
Helena Nord

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela