farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Själv är bäste dräng...

Publicerad 2014-10-02 19:30:00 i Furuberg, Oxåsen, Pappa HANS,

Men nu ni... nu har jag listat ut vad det är för hus!
Alldeles själv kom jag på det, när jag studerat Furubergsböckerna lite närmare!
 
Jag kände på mig att det var ett betydelsefullt ställe för pappa Hans. Det kan jag se på honom på bilden...
Och det är ju det här huset!  Till vänster på bilden nedan ser ni det; Lillstugan/Nystugan vid Oxås-Bye. Nära grannar till pappa och hans familj då han växte upp. Vem som bodde i den lilla stugan vid den tiden, är jag inte säker på så jag hoppar över det.
Det här är i alla fall Alex Olsson med frugan Signe Pontus Mattssons mormor och morfar, om jag inte misstar mig.. De bodde i det större huset... flyttade dit i början av 1930-talet
Den här bilden är tagen i nutid, kanske runt 2006. Den har jag snott från Furubergsboken nr 2.
 
 
 
 
 
 
 

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela