farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Furuberg

Publicerad 2014-10-01 23:35:00 i Furuberg,


 
Det här är en mycket tidig bild från Furuberg. Den bakre byggnaden är skolan. Det främre huset är "KamelPelles", som sägs vara det äldsta huset i Furuberg. Eftersom skolan stod färdig 1883, så byggdes det alltså före den tiden.
Här har vi hästen och släden i förstoring. Och två gubbar varav en med stora vinterpälsen på. Undra vem de var och vad de hade för sig? Och varför blev det ett fotografi här, just den här dagen?
 
Det här är fröken Lovisa Lundholm. Hon var den första lärarinnan som tjänstgjorde i Furubergs skola.
Tidigare hade barnen undervisats runt om i byarna av ambulerande lärare. Lagen om allmänn skolplikt införs 1842 i Sverige.
Här är fröken "Lova" som hon kallades, med en klass elever. Längst till vänster syns min farmors bror Algot Jansson, han som senare  fick sjukdomen tuberkulos och avled 1916.
En lärarinna hade vid den tiden en årslön på 300 riksdaler.
Lovisa Lundholm tjänstgjorde i Furuberg fram till 1909. En bit från Furubergs skola finns en stor sten som än idag kallas "Lova-stenen" Dit brukade hon ta skolbarnen för lek och frisk luft mellan andra lektioner.
 
 
1913 bygger man på en våning på skolhuset, där en lärarbostad inrymdes.
Så här fint blev det!  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela