farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Gamla vackra vykort

Publicerad 2014-02-19 11:09:00 i Farfar Richard Johansson, Farmor Frida, Vykort,

De senaste åren har det blivit allt mer ovanligt med vykort i postlådan. Det är knappt att man skickar  "soliga varma hälsningar" från utlandssemestern längre. Men för hundra år sen var brev och kort enda sättet att kommunicera,  då det var utom gångavstånd.
Bland alla fotografier i "min" bildsamling finns många fina vykort som jag vill visa.
Det här tror jag är ett gratulationskort från Richards morfar till sin dotter, Richards mor.  Omkring 1909.
 
Har ni sett vilka tjusiga vykort dom hade på Snipen!
 
Richard sänder en hälsning på namnsdagen till sin fästmö.
 
Här har Frida fått en hälsning från den blivande svärmodern.
 
och här får Frida ett fint julkort från sin trolovade.
Alla de här vykorten saknar frimärken. Just de här lämnades kanske över personligen. Men ofta finns det inga frimärken kvar på vykorten, säkert bortångade  eller helt enkelt bortklippta. Jag tror att de ägnade sig åt frimärkssamling. Jag tycker mig minnas att pappa Hans berättade om det.
 
Men nästa vykort har sitt frimärke kvar.
Här har farmor Frida fått ett vykort från sin syster Hulda. Adressen är Björsarf, Ängebo. Vad farmor gjorde där är jag inte säker på, men möjligen hade hon plats som piga nånstans eller kanske hade det nåt med hennes utbildning till sömmerska att göra.
På kortet, som är stämplat den 10 februari 1905, står: Kära Frida Får nu meddela dig den nyheten att vi har en liten snäll flicka här och allt är väl beställt, skrif snart så ska vi skrifva bref och lef så bra önskar Hulda  Anna hälsar  Flickan föddes den 6 på kvällen klockan 8  Haddång 7 Här
Om jag lyckats tyda allt rätt är inte säkert. Det är lite si och så med skrivstilen och framför allt verkar det ofta som att de kommer på väldigt mycket att skriva på slutet, då det knappt finns nån plats kvar. Precis som jag brukade göra på den tiden man skrev brev och kort.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela