farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Kusiner

Publicerad 2014-04-12 16:47:00 i "Ljungens", Bergsjö, Familjen Jansson, Familjen Johansson, Familjen Ljung, Tora,

I Gränsfors hos farmor Fridas syster Emma Lönnberg föds under åren 1908 - 1918 fem barn;  Maria Kristina 1908, Jonas Erik 1910, Johanna Viola 1913, Emma Aina 1917 0ch Hans Arne 1918. Enligt släktboken.
Emmas man Johan, dör två månader efter yngsta barnets födelse. Av vilken orsak vet jag ej.
På den här bilden ser vi änkan Emma, det är jag helt säker på. Med sina barn tänkte jag då.... Men det är ju sex stycken barn... det stämmer ju inte... ??
Sen hittade jag denna bild... och får för för mig att det också är ett foto på Emmas barn (förutom det sista då)... Men det är tveksamt, för jag visade denna bild för Tora en gång och hon kunde inte säga vilka de var. Fast hur lätt är det att komma ihåg sånt efter ett helt långt liv.... Dessutom bodde de ju ända bort i Gränsfors, så de träffades väl kanske inte så ofta. 1929 flyttade i alla fall Emma med sin familj till Bollnäs.
 
Nåväl...
I Ljungens hos farmors syster Alma föds under åren 1905 - 1920 sju barn. Det är jag helt säker på!
Maria Dorotea (DORA) 1905,  Johanna Eeonora (NORA) 1906,  TORA Margareta 1908, ANNA Filippa 1912, Hans ERIK 1914. Per KNUT 1916 och MÄRTA Teresia 1920
 
Och här ska jag nu visa den vackra bilden på Mamma Alma med lille Knut i Ljungens
En sån fin bild! Ännu finare blir den som färglagd, som var vanligt att man gjorde med sina käraste bilder.
 
Och hos farmor Frida och Richard föddes under åren 1912-1922 fyra barn. BROR Erik 1912, HANS Oskar 1913 Anna MARY 1918 och PER Johan 1922. De barnen ska vi gå närmare in på sedan men här kommer ändå en familjebild:
Sen förstår ni, så har jag en bild som jag tror är en kusinbild.
Till antalet stämmer de, 16 stycken... men jag undrar om Per, född 1922, som var yngst av dem alla, är med? Jag tror den minsta är Märta Ljung, född 1920. Så i så fall är det en för mycket. Barnen från Ljungens och Oxåsen kan jag identifiera, men Gränsforsbarnen vet jag ju inte säkert hur de ser ut.... jaja, vem ska kunna veta? Jag tror i alla fall att det är en kusinbild och att tjejen längst ut till vänster kanske var på besök den dan....
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela