farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Det blir långt, men det kan inte hjälpas....

Publicerad 2014-04-06 19:14:00 i Algot Jansson, Familjen Jansson,

Jag tror att det här också är bilder från Moheds Sanatorium. Men helt  säker är jag inte. Det skulle ju också kunna var från nån annan sjukhussal... Jaja... från tidigt 1900-tal är det i alla fall.
 
 
Jag bara måste fortsätta tidsdokumentet, hur det kunde vara för knappt hundra år sen. Så annorlunda, men människor och känslor har inte förändrat sig.
Jag försöker att plocka ut de viktigaste bitarna ur breven, för de är mycket längre än så här:
 
Richard skriver till sin sjuke svåger:
"Oxåsen den 13 febr 16
Bäste svåger! Wi lefver allesammans bra hittills, och vackert väder har vi haft att glädjas åt rätt länge men idag har det börjat snöa och yra så "Väsköt-Andersson" fick lite ruskigt i sitt lass här på gården, han är nämligen här i byn vid det här laget, han har just farit hem till er på Furuberg.
Ifråga om arbete så håller jag på med att hugga timmer och massaved i Pappelås och det går bra. Och våra papport kör kol förstås som vanligt.
Wi undrar så mycke hur du lever därborta, du har väl inte långsamt, jag brukar trivas mycke bra på sjukhus  jag har som du vet pröfvat åtskilligt i den vägen förr
Ja då vet jag inte av precis nå mer nyheter som är av vikt det går som vanligt här i öfrigt, det är inte så godt att komma ihåg allt heller för pojkarna lever om så nerverna står på spänn.
Frida och pojkarna hälsa så mycke och jag förstås. Du ställer väl så du blir fullkomligt frisk till nästa höst för då ska vi ta några harar igän.  De bästa hälsningar från oss alla    Tecknar Richard"
 
Mamma och Pappa skriver till Algot
 "Furuberg den 18/2 1916
Käre Algot
Guds beskydd vare dig önskad
Wi här hemma lefver som vanligt. Papa holler på ock kör kol. Vi har haft ruskväder men idag är det soligt ock fint fast lite kalt.
Hulda är hemma ock Teres är i Larsbo Vi har tagit dit kvigan så vi har bara 2 kor ock kalvarna här.
Drömde i natt att jag talade med dig ja frågade hur det var med hostan tyckte du svarade det är som det har varit--- undrar hur det verkliga förhållandet är. Kan du sofva bra om nätterna
Många hälsningar lef så godt önskar mamma
 
Fredagskväll den 18/2
Vår kära Algot
Det var kärt att få bref af dig ock höra hur du mår. tala om ett ock annat när du skriver det är kärt att höra, om något fattas för dig , giv det till känna. jag har varit till Strömbacka idag och ämnar dit i morgon  fast föret blev dåligt, tycks ha drivit igen på sjöarna jag har kört vel hälften av milan det blir nog omkring 50 stigar
Du är mycke saknad hemma ock allt jemt i hogkommen. men godt att höra att de är vänliga å snälla emot dig der.  Lev så godt önskar H. Jansson"
 
Lilla Dora, 11 år har också skrivit ett brev :
 " Snälla morbror"
Jag skall skriva och tala om att jag börd skolan det är så roligt att gå på skolan  Jag tycker att det skulle vara långsamt för dig att ligga. Först på början då du for av var det unerligt att intet få se dig och så skall jag tala om att vega är död en morgon när moster Hulda skulle jöra upp eld hon hade kastat ett vedträd dit hon tände i nävra och skulle sta och häva in näver fick hon se henne men de sade att hon hade föll nå fel förr också jag såga på dan jag också jag undrade vad hon hade jort sig och så jick hon in hon lade sig baki vrån hon låg föll där något tag och hon låg föll där över natten och sen bar vi ho till fäjse jag får nu sluta för denna gång av Dora Ljung"
 
Syster Hulda skriver:
 Furuberg den 24 feb.-16
 Kära bror!
Tack för brefvet vi fick igår, det är så roligt att få bref från dig så du kan inte tro vi väntar så för hvarje gång. Men att du inte fått börja på å varit uppe än!...
Här hemma lefver vi ock knogar som vanligt, pappa håller på ock knogar med kolen. Han har inte nå mycke kvar af rätta milan nu, han trodde han skulle få rifva den åt lörda  han kör för det mästa till Strömbacka, han har varit till Moviken bara några gånger.. Om lörda följde faster Stina från Strömbacka mä hit så hon har varit här några dar, men i morgon bitt tänkte hon följa med hem.  De måtte nog inte vara nån trafik mä kolkörare än.
Bänhard tror jag är uppi Bjuråkersskogen eller om det är å Ljusdalstrakten nånstans  han var hem om söndag men inte träffa vi honom någe. och Karl håller på mä kolning - det skulle vara 13 milor han skulle vara mä om å kola, riktigt bra i axeln är han nog inte fast den inte är värre än han kan hålla på
Om tisdag kom Bricken hem. Hon har fått liksom ett lifstycke eller vad jag ska kalla det som är af läder eller va det är och stålfjädrar i och så går det ned åt höften å länden åt den sida hon är felaktig idet är inkomt jort åt henne Å så ett par skor har hon fått den ena är hög så det går nog bättre gå med den. Den der korsetten trodde hon skulle kosta hundra kronor och skorna trätti så nog borde hon väl behöfva bli någe bättre af det. De slipper ju betala någe själf.
Dora är inte riktigt bra i såren än, men hon går i skolan varje dag ändå.
De hade tröska inna jag kom hem, de hade haft karlarna från Åsen och lasse i Ahala å nån från Olles till hjälp De tröskade upp alltihop men säden är okasta än
Från Olga har vi haft ett kort det gick bra för henne att komma dit  hon fick åka mä Frändens ända fram - det är nån bit utaför stan ja mins inte hennes adress annars skulle jag skrifvit den
Måtte du nu få bli frisk och duktig fort så vi får hem dig snart  försök at vara morsk så går det nog - hälsningar från oss alla  lef så godt  Önskar och beder din syster Hulda   Hälsa Fridström
 
 
Ede, Larsbo d. 1-3-16
 Älskade broder! Med glädje skall jag möta dig, om vi får hem dig igen, ja antagligen går febern fortare om, om du får ligga hemma, å sedan blir det bara tänka på att sköta sig ordentligt tills du blir bra.
Jag är fortfarande ensam här men jag tänker att det kommer nån kring söndan eller lördan. Har bara katta här ja med som sällskap. Ho är alldeles vild iblann, en afton då ja kom in från lagårn hade hon dragit ner min klocka å haft af glaset å ryckt af kedjan, men märkvärdigt nog gick den ändå å glaset var ej sönder så ja kunde sätta dit de själf.
De fråga uppi innigården här, om du kunde få gå till telefon själf, så skulle de ringa opp någon gång å tala vid dig å så om numret dit.
Ljungen var hit om lördan å körde hem en höskrinda. Han kör timmer från åsen i vinter. Axel Lantz har plogat hit två gånger åt mig, så det har gått bra, fastän det har varit snöväder lite då å då
Pappa har kommit hit idag torsd. han skall fara på Strömbacka åt lörda tror jag med lite hö å halm. De lefver bra där hemma.
Många innerliga kära hälsningar från din syster Teres
 
Furuberg den 3 mars 1916
Kära älskade bror!
Tack för brevet jag fick om onsdag.
Nu ska du tro jag är lite karig för igår så skida jag till Sniptjärn och idag till Oxåsen och inte farit öfverända en enda gång!
Undrar om du fått nå bref från Olga, tror nog de går bra för henne, vet inte hur länge hon blir, hennes adräss är Storgatan 72 Sunsvall Nacksta adr. Jonsson
Från Oxåsen skulle jag hälsa så mycke, de lefver efter vanligheten der, pojkarna är morska och odygdiga.
Nu måste du vara lugn, å inte tänka på sjukdomen utan bara att du ska bli bra snart. Jag skulle bra gärna byta mä dig om det ginge.
Undrar om du finge äta ägg om vi skickade dit åt dig?
Hälsa Erik.
Dora hälsar. Per Kamel hälsar.
Ja hitta på å ha två femöresfrimärlen jag skickar ifall du vill skicka nå kort   
Lef nu bra önskar och beder din syster Hulda
 
 
Gränsfors - 9 mars 1916
Käre Broder!
Tack för brefvet!
Undrar nu hur du mår? Tycker du att du är nå bättre än när du var hemma?
Har du blifvit nå tung mens du varit der det skulle vara roligt se om du är nå fet? Har du bra matlust? Får du insprutningar af sån der tuberkulin?
Om du ej fryser så skrif en bit snart. Fråga nån syster om du får drika vin eller nå sånt?
Johan har farit till Östersund på marknan han.
Barna hälsar dig alla  Vänligen din syster Emma
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela