farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

En gåva från ovan?

Publicerad 2013-09-06 11:59:00 i Allmänt,

I mina händer kom en dag en skatt. En bildskatt.
 
Det hade sagts mig att min farfar var fotograf. Men han hade varit död i sju år när jag kom till världen, och ingen berättade nåt närmare om saken. Så det betydde inte speciellt mycket för mig.
 
När jag var 42 år gick min farbror Per bort. Han var den siste av min fars syskon och han hade inga egna barn. Det var så det kom sig att jag och mina syskon fick ärva en stor låda full med fotografier, glasplåtar, negativ, album, gamla brev och vykort m.m. som Per noga hade bevarat i alla år. Samlingen var efter vår farfar: Fotografisten från Oxåsen; Richard Johansson 1885-1949
 
Jag minns min iver då vi första gången hastigt bläddrade igenom allt i den lådan.
Men det kändes som att det här är bara för mycket!  Nån måste hjälpa oss med detta!
Och jag visste precis vem jag skulle kontakta - Lage Bergvik! En man här i Hassela med ett välkänt intresse för gamla bilder..
Så med hans hjälp har innehållet i arvet efter farfar gåtts igenom och i den mån det varit möjligt, identifierats.
 
Mina syskon överlät arbetet och nöjet med bilderna till mej. Eller kanske var det jag som kastade mig över det?  Några år var det ett intensivt arbete med bilderna. Lage hade visningar som samlade mycket publik, vi deltog i några cirklar som resulterade i hembygdsböcker. Vi forskade och försökte lista ut mysterier i bildmotiven och hade roligt!
 
Men med tiden mattades ivern av. Sen kom några svåra år då intresset låg helt nere och jag trodde aldrig att jag skulle ta i varken fotografier eller nåt annat någonsin mer.
 
Idag, 15 år senare, sitter jag här och bläddrar i farfars bilder igen.
Och i andra album som trängs i min bokhylla. Främst mina egna men även andras som hamnat hos mig av olika anledningar. Dessutom har jag sparat tidningsurklipp i närmare 40 år. För att inte tala om alla digitala bilder som fyller min dator. Så det är inte bara ur farfars bildsamling jag vill dela med mig, Det är lite av varje som jag samlat på mig genom åren.
För jag skulle ju vilja dela med mig...
 
Kanske jag ska blogga? ...ja, kanske det... Vi får se hur det går...
 
Måhända har jag ärvt mitt intresse av min farfar, han som jag aldrig mötte?  Det kan man inte veta... Men jag vill i alla fall tro det!
 
Jag känner ingen som visar samma iver som jag själv kan känna för fotografier, som Lage Bergvik.
Så här är en bild som jag tycker mycket om. Tyvärr har jag den bara som tidningsurklipp.
Det är jag; Lena Nord, f. Johansson och Lage Bergvik på Oxåsen, Furuberg vid det som är kvar av huset där Farfar bodde. Och vi håller i en bild på hur det såg ut när han hade sin ateljé där, i 1900-talets början. Urklippet  är från 1999.

Kommentarer

Postat av: Bengt Bäckström

Publicerad 2016-02-03 13:56:48

Hej

Jag heter Bengt Bäckström och min släkt kommer delvis från Furuberg.

Harry Persson, Friggesund, tipsade mig om denna blogg.

För cirka 10 år sen besökte jag en fotoutställning på Furuberg där det fanns flera foton på bl.a. min farfar och farfarsfar. Viktor och Johannes Bäckström. Skulle gärna vilja ha digitala kopior på dom att lägga på mitt släktträd på MyHeritage!?

Vänliga hälsningar
Bengt

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela