farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Livet tog en hastig vändning

Publicerad 2020-09-29 18:01:00 i Allmänt,

Den 17 mars 1944 hände det som inte fick hända.
Mary och Ante hyrde en liten lägenhet på övervåningen i "Affärn" i Edeström. Farfar Leonard skulle komma från sitt jobb i skogen med häst och släde, Lille Bosse 3 år, skulle få åka med honom hem till Högköl å hälsa på.
Bosse var ivrig och sprang ut först för att se när Farfar skulle komma med hästen. Mary ropade förmanande ord att han skulle va försiktig,  stå still och vänta, men själv var hon upptagen med att få kläderna på lille Björn... Vad som riktigt hände vet jag inte... det dök upp nåt... en bil... Bosse blev rädd och sprang - åt fel håll kanske.. Men det var plogbilen som körde på honom, fast just då utan plog. Faster Mary såg det hända, och flög ner för trappen - men inget kunde rädda lille Bosse.
Min syster Siv, då sex år, minns att de var hem till familjen och såg den lille Bosse som låg i sin säng. Ante satt bredvid sin döde son.
Kan man bli sej själv nåt mer efter en sån händelse? Nej  aldrig någonsin riktigt hel igen. Man får leva på ändå. 
Jag antar att Ante var borta på nåt jobb av nåt slag, och att sjukskriva sig pga ett barns död, kunde man nog inte då... Så han fortsatte väl sitt jobb och lilla Siv, sex år, fick sova över hos Faster Mary en tid, för Mary klarade inte av att va ensam.
 

Kommentarer

Postat av: Barbro Lindell

Publicerad 2020-10-15 22:18:34

Kära du som skrivit o samlat bilder till den här bloggen. Av en slump hittade jag den och blev överväldigad av det fina arbetet du gjort och det enorma värde det här materialet innehåller. Du har inte fått några kommentarer vad jag kan se, det gör mig lite förvånad. Hoppas du hittar mina rader och förstår vilken kulturgärning du har gjort. Det vore intressant att få ett mail från dig, så att jag kan få en del kompletterande fakta.
Hälsningar
Barbro Lindell

Postat av: JamesInvic

Publicerad 2023-03-25 07:42:13

August E. (evans_august_81) Go Myszyniec, portfolio, zdjcia, kontakt - megamodels.pl [url=http://www.megamodels.pl/evans_august_81]Click here!..[/url]

Postat av: Robertken

Publicerad 2023-03-26 01:35:45

ryderhoward98, Springfield - Gravatar Profile [url=https://en.gravatar.com/ryderhoward98]More info...[/url]

Postat av: Curtisinimb

Publicerad 2023-03-31 22:58:37

Pilotenboard.de :: DLR-Test Infos, Ausbildung, Erfahrungsberichte :: operated by SkyTest® :: :: Profil anzeigen [url=http://www.pilotenboard.de/profile.php?mode=viewprofile&u=138503]More info>>>[/url]

Postat av: StevenVor

Publicerad 2023-04-01 01:49:22

Sawyer Mitchell - SDA Casting Proiles [url=http://www.stagedoorconnections.com/Profile/Show/92144]Click here>>>[/url]

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela