farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Kallt idag också. Minus 18,6 står det på vår termometer...

Publicerad 2016-01-14 11:05:00 i Familjen Johansson, Larsbo,

Idag var målet att metodiskt städa ut julen i hela vårt hus. Men hittills, kl 10:15 har det inte blivit så mycket med det, för jag upptäckte att en korg saknades. Min bästa korg. Så jag har letat i hela huset femtio gånger tror jag. Nåja, jag får nog ge upp...den dyker väl upp nån gång, hoppas jag.
Å när jag ändå tappat fokuset för idag så ska jag roa mig med lite blogg och bilder. Jag flyr i tankarna till Larsbo i Ean.
 Larsbo i Edeström. Familjen Johanssons nya hem som ligger så vackert vid ån.
Jag fantiserar om hur farmor Frida här står och begrundar allt som hänt.  Om en hektiskt tid av förändring och flytt. Om den älskade äldste sonen som fråntogs sitt liv. Om att en ny tillvaro måste skapas och växa fram här i det nya hemmet.
 
Jag låtsas att farmor här funderar på vad hon ska göra med trädgården i Larsbo. "Hmm...här skulle man kunna odla mycket... nära till vatten är det ju... " Kanske den kan få hennes tankar att skingras? Kanske den kan ge henne lite sinnesro? För jag är övertygad om att hon har djupa sår i själen, som man får när man mister ett barn. Jag vet.
Farfar Richard och pappa Hans ger sig i kast med stora tunga stenar.
Gammelfarfar Johan Erik, kallad Janne, och Pelle hittar också sten..... eller om det är en stubbe kanske...
Och emellanåt tar man sig en tur ut på ån.  Här är Mary med någon, som jag tyvärr glömt vem det var... Kunde det vara Annie hon hette?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela