farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

En bil mot cyklar

Publicerad 2016-02-15 17:16:15 i Allmänt,

HÄR sitter ju min pappa Hans vid ratten!!  I familjens stolthet; T-Forden. Den har jag ju visat förr här i bloggen. Där var bilder där de turades om att sitta vid ratten (ja, inte lille Per)... Alla utom pappa.  Orättvist tänkte jag då. Pappa som brukade prata så lyriskt om bilen de hade när de bodde på Oxåsen.
Men här bland de glömda glasplåtebilderna gömde den sig.  Längst bak sitter drängen Sven, som också fick en åktur, kanske, den här gången. 
Här befinner de sig på Oxåsen. Men det känns som att de är där och hälsar på. Farmor är sorgklädd (efter att Bror dött) och då bodde de väl i Larsbo...  I så fall heter de Bernard och Hildur Karlsson med dottern Anna, de som bor där. Bernard ser ut att ha haft god jaktlycka dagen till ära. Och bilen; kan det vara samma bil som på första bilden? 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela