farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Alltså...

Publicerad 2015-10-21 16:49:00 i Familjen Johansson, Farmor Frida, Mary, Oxåsen, Pappa HANS, Per,

Den 10 december 1928 dör mor Johanna i Larsbo vid en ålder av 72 år
Den 26 september 1929 är det auktion i Larsbo. Familjen Johanssons flytt från Norbergs på Oxåsen till Larsbo i Ede är säkert redan påtänkt, om än inte riktigt i fysiskt form.
Den  1 november 1929 dör maken och fadern Hans Jansson i Larsbo, vid 77 års ålder. 
Då vistades Bror på Hudiksvalls Lasarett, och han skriver i sina anteckningar att han läst i tidningen att: "Morfar har blivit död".
 
Den här tiden måste ha varit mycket svår att ta sig igenom för familjen Johansson. När äldste sonen är svårt sjuk och mest vistas på sjukhus, och samtidigt förlora föräldrar, stänga ner ett hem och bygga upp ett annat. 
Jag vet inte så mycket om flytten, men som vanligt fantiserar jag med hjälp av bilderna:
 
Här har hållits auktion i Norbergs på Oxåsen den 29 september 1930. det måste väl ha varit i samband med flytten tycker jag. Vad som gått under klubban får vi bara gissa, men man kan se vilka som ropat in föremålen. Om vinsten var stor eller liten vet jag inte, men det inbringade  171:84 kronor till plånboken. 
 
 
 
 
På den här bilden ser vi Farmor Frida, Per och Mary. Det börjar bli höst och de ser alla ledsna ut. Jag tror det är under tiden Bror vistas på sjukhuset. Årtalet är kanske 1929.
Här är Mary och min pappa Hans. Han ser ledsen ut och bilden är säkert från ungefär samma tid. Vem damen med cykeln är vet jag inte, men hon syns på en annan cykelbild också:
Hon ser också ledsen ut...
Farmor Frida igen. Ledsen här också, och det tycks som att det är tid för uppbrott...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela