Kommentarer
Postat av: Erland
Fjusnäs-Jonke ska ju ha byggt en sk galosh(?) efter att han blivit nerskvätt av några med en snabb båt när han var ute och höll på med nät på sjön, enligt vad jag hört körde han i cirklar runt dessa med galoshen.
Den nedersta bilden är väl en tvätt för klockdelar, huruvida han är upphovsmannen bakom den vet jag ej.
Postat av: Bo Norling
Det var den här vi kallade hôppbåten av förklarliga skäl. Han Egnell som står t.v. om Vendelasjohn är Erik. Klocktvätten är Jonas´skapelse
och den är döpt efter hans andranamn vilket han en gång lite förläget talade om för oss grannar när vi bodde i Kyrkbyn.
Postat av: Bo Norling
Det är alldeles riktigt. Den kanske gjorde tjugo knop men det var mycket det på femtiotalet när det mesta gick med pannkaksmotor på sjön.I Pålles hade vi en fiskebåt med inombordsmotor som gjorde sju knop och var sjöns "regalskepp" gammalt tillbaks. Den där konstiga motorn måste vi ta reda på vad det är för nån vanlig tvåtaktare är det inte. Jag har nånting i bakhuvudet men kan inte få fram det. Jag ska fråga Ingvar P eller Anders Hall. Gården bakom motorn och ekan är Skomakars (ligger som enda byggnad mellan Fjusnäs och Fagernäs) Har rustats alldeles fantastiskt av Åsa Leyonberg och Håkan Blixt på senare år.
Postat av: Bo Norling
Här kommer mera från Fjusnäs. Har pratat med sonen Ingvar. Jonas hade byggt en kraftstation i skomakarbäcken 800 meter från Utigårn så man hade egen elproduktion före andra i bygden. Under kriget var det ont om bensin å då var det ganska självklart för teknikern Jonas att konstruera en utombordare som gick med batteri. En laddstation uppfördes vid sjölandet som matade ström i batteriet för varje gång man var över sjön. ( Vi har bättre batterier idag )Utombordaren var en vanlig bensinmotor men den drevs av en elmotor placerad ovanpå svänghjulet.Det är den som ser ut som en plåtburk.
Han byggde en lättviktsbåt också som var avsedd för en mer avancerad eldrift men som jag nämnt tidigare fick vi bättre vägar även på vår sida sjön,paradoxalt nog tack vare usla tider på trettiotalet(AK-arbeten) plus kriget, så sjön miste sin betydelse som samfärdsled och bilismen gjorde intåg i våra liv.
Postat av: Bengt Bäckström
Man slutar aldrig att förvånas vilka människor det funnit uppe i Hälsingeskogarna!
Postat av: Markus Almroth
Apropå planet...
https://arlandaflygsamlingar.se/flygplan/%e2%80%9dfjunasplanet%e2%80%9d/