farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Fortsätter plocka i bildbanken

Publicerad 2015-08-19 17:21:00 i Diverse, Farmor Frida, Furuberg, Mary, Per,

Idag 19 augusti 2015, kan man läsa i en annons på Fastighetsbyrån att just den här gården i Furuberg är till salu. Där står det att den byggdes 1914.
Den här bilden är från 1924 och beskrivs som "Vedkapning hos Högbergs" 
Ett annat år, nämligen 1935, höll det på att gå riktigt illa vid vedkapningen, då en gnista (från kultändaren?) fick fäste i spåntaket och det började brinna. Men alla som kunde, i byn Furuberg, strömmade till och lyckades släcka elden. Huset räddades men fick repareras.
1945 övergick gården till Sven och Alma Sjödin. De var nog vänner med min pappa Hans och mamma Ida, men jag har själv inga minnen av dem, mer än att varje jul kom ett julkort från Alma Sjödin hem till oss. 
 
En STOR skara människor har samlats utanför Fururbergs skola för att fångas på bild. Det är väl vid nån sommarfest av något slag, kanske har jag hört anledningen, men den har jag glömt nu. Jag vet heller inte NÄR bilden är tagen, men skulle tippa på 30-talet nån gång. Den enda på bilden jag riktigt känner igen är Farmor Frida i den mest iögonfallande klänningen; RANDIG, med en tjusig hatt därtill! Men hon ser inte glad ut.
 
Här fann jag en bild från Farmor Fridas tid i hushållningsskola, eller fortsättningsskola - eller vad det nu hette... Hon står allra längst till höger, och det bör vara från 1909 ungefär.
 
Det finns MÅNGA bilder kvar att visa. Här hittade jag en som jag missat att verkligen TITTA på. Det gjorde jag nu och ser att på en sten sitter Farmor Frida med sina två yngsta barn; Per och Mary.  Kanske år 1927.
 
Till sist idag; fotografiet från mycket tidigt 1900-tal, kanske 1905. En bild på en "bergknalle" som ingen lyckats lista ut var den ligger. Än.  
...  när man tittar närmare på den så ser man tre figurer "gömda" i bilden. Fantastiskt
att det var möjligt då, med en enkel, kanske hemmabyggd, kamera!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela