farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Apropå Jôbben

Publicerad 2014-10-30 23:18:33 i Allmänt,

Från ett album tillhörade Petter och Stava Råbom, Hôlmen, Hassela, letade sig en bild på Per Hellberg, alias Jôbben, fram till mej. I och för sej hade jag den med i avsnittet om honom, men då från ett tidningsurklipp. Jag lägger i den rätta bilden här.
Från kommntarer till blogginlägget har jag snokat fram, och lagt beslag på några bilder som hör till berättelsen om Jôbben. Just nu kommer jag inte riktigt ihåg vem som visade upp de här bilderna men berätta gärna det om ni ser det här!
Jôbbens snusdosa ser vi här ovan
En häst snickrad av Jôbben

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-12-20 15:00:19

Hej. Intressant blogg. Jag kommer ifrån Brännås och i byn finns en äldre man som med all sannolikhet kan berätta mer om Jöbben och ev vilka personer som finnas på resterande bilder. Tänkte om du vill spinna vidare =)

Svar: Tack! Va roligt att du tycker om min blogg! Skulle gärna spinna vidare på både det ena och andra, men så var det ju det där med tiden.... Jag måste först ta vara på det material jag har - och det räcker länge än. Men det vore roligt om nån annan kanske skulle vilja spinna vidare härifrån!
Helena Nord

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela