farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Tåg

Publicerad 2014-03-30 19:21:00 i Bergsjö, Fortskaffningsmedel,

Det här är  "Delsbo Station", och där passerar väl den kända dellenbanan, antar jag. Denna bild är från tidigt nittonhundratal. Runt 1903 skulle jag tro...
 
Här är Bergsjö, från "Hundskinnet" sett, ungefär, och vi ser Bergsjö Station.
 
Här är "Bäschekoa" (Bergsjökoa lite tydligare sagt...) som snart skall avgå. Kanske....
 
 

Harmångers central. Eller Harmångers Station kanske det hette... Men det var då ett fasligt stort lok på det tåget...
 
 
En annan tågvariant på Bergsjö Station. En rälsbuss?
Jag minns att jag åkte Bergsjökoa med mamma nån gång.. jag tror vi reste till moster Nanny i Vattrång...
 
 

Kommentarer

Postat av: Sonia Sydh

Publicerad 2014-03-31 23:46:42

Är det din farfar som tagit detta kort oxå, måntro?! https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10201946646487655&set=gm.745138935518311&type=1&theater

Svar: njaeää.... det tror jag inte.... den bilden ser nyare ut, Tillbyggt är det å. Men annars väldigt lik!
Helena Nord

Postat av: Lars Östberg

Publicerad 2014-04-01 18:48:39

Wow vilka bilder. Favoriterna är naturligtvis de från Kyrkbyn med stationen.

Svar: Tackar! Ja visst är de fina! Kan tänkas det blir flera Bergsjöbilder, bara jag får "gräva" lite mera. Eller scanna, sortera och ordna kanske jag ska säga, det är liksom det som tar tid. Men det är roligt!!!
Helena Nord

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela