farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Vi fortsätter släktforskningen...

Publicerad 2014-01-30 15:08:00 i Farfar Richard Johansson, Oxåsen, Sniptorp,

 
Nu har vi satt Richards far i gungstolen. Johan Erik Johansson, kallad Janne, från Sniptorp.
 
Själv var jag från början helt ovetande om var "Snipen" egentligen låg, så jag visar det på en karta. (jag förutsätter att ni vet var Furuberg ligger) :-)
 
 
 På Sniptorp såg det ut så här. Det är "Innegårn" och "Ystegårn"
 
I den här gården på Sniptorp 2 "Ystegårn" bodde min farfarsfar Janne, innan han flyttade till Norbergs på Oxåsen.
Hans föräldrar hette Johan Johansson och Margta Pehrsdotter. De hade fyra barn; Maria, Janne, Kristin och Pelle.  Den äldsta dottern "Snip-Maria" gifte sig med "Såg-Persa". De flyttade till Amerika och blev Mr &Mrs Bäckstrom i Minnesota.  Janne, född 1859 flyttade till Oxåsen,  Per, född 1865, blev kvar på gården. Kristin, född 1879, vet jag inte riktigt... eller minns inte kanske är rätta ordet.
Det här är "Snip-Pelle", han som drev gården vidare. Han gifte sig i början av 1900-talet med en lärarinna, Lovisa Asplund, som kom till trakten från Sörmland. Kallades i folkmun för "Aspa".  Efter några år flyttade hon plötsligt en dag, till synes helt utan anledning, till Delsbo, där hon köpte sig en egen gård.
Vad som sen hände med Ystegårn vet jag inte riktigt. Det enda som finns kvar är en del av den mindre stugan till vänster om huvudbyggnaden, där Pelle bodde fram till sin död.
Granngården "Innegårn", brann ner till grunden 1926.
...å här är Snip-Pelle med sin brorson Richard Johansson
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Sven-Erik Forslin

Publicerad 2014-04-24 15:47:47

Bilden från Snipen där fyra personer visas är: Den i rött skrudade är väl Lage Bergvik, intill honom står min älskade syster Anne-Marie Andersson, född Forslin, född på Kaskan och den glada kvinnan bredvid Anne-Marie kan jag inte säga namnet på - tyvärr - men bredvid henne står Elof Idh.

Tyvärr är både Anne-Marie och Elof borta sedan några år - Tomt är det efter dem!

Svar: Ja, det ska väl vara jag det .... Lena Nord född Johansson
Helena Nord

Postat av: Kristina Forslin

Publicerad 2015-01-21 13:50:04

Vilken skatt du har Lena! Uppskattas!
Jag har släktforskat lite...
I slutet på 1700-talet och början på 1800
bodde Isac Johansson Tran, kolare och soldat med sin hustru Maria Danielsdotter och deras barn på Sniptorpet.Båda deras föräldrar kom
från Ljusnarsberg och Gunnilbo i Västmanland, för att arbeta på bruken i Strömbacka/Hedvigsfors.En av sönerna tog sig namnet Forslin.Han tog tjänst som dräng i Älgered, gifte sig med dottern i gården "Danels" och är förfader till alla Forslin i Bergsjö/Hassela.

Svar: Va roligt Kristina! Då kanske våra förfäder stött på varann nån gång. Jag har inte släktforskat, men tror inte min släkt fanns på Sniptorp före 1820-talet...
Helena Nord

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela