farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Lite av varje...

Publicerad 2014-02-26 18:15:00 i Arbete, Farmor Frida, Hassela, Vykort,

Här har jag hittat ett kort från 1902.  Richard sänder en hälsning hem till Oxåsen från sin tid som fotograflärling i Bergsjö. "Många kära hälsningar från Richard Bergsjö den 6 okt. 1902"
 
Så här skriver Alma i Ljungens, Haddungsnäs till sin syster Frida på Furuberg 1907:
"Haddångsnäs den 3/6 07
vi får skrifva några rader och tala om att vi har fått igen kon om fredag samma dag som Tea kom tänker ni köpa nå sånt der tyg samma som Teres hade så slipper ni köpa mer än en meter för det är väl en ock en half kvar har du tid Frida springa ner till Backlunds å köpa den der half aln satäng som du mins jag skref om om inte du går gent öfver skogen du är välkommen när du kommer vi lefver bra småflickorna hälsar"
(inte lätt att läsa. Meningarna sitter ihop utan punkt eller stor bokstav)
Alma ber alltså Frida köpa tyg i Backlunds affär i Kyrkbacken, Hassela. Och faktiskt så fanns i farfars fotogömmor en bild från just Backlunds. Tyghögarna ser man tydligt.
 
Apropå ingenting så är här en bild på ett rakt och fint dike från länge sen...
 
Här är en mästare på dikesgrävning. Tyvärr vet jag inte vem han är.
 
Sista bilden för idag; farmor Frida och hennes syster Olga. På en bro någonstans: Jag vet inte alls var. Fick för mig att det skulle kunna vara i Gränsfors, kanske på besök hos storasyster Emma. Men det kan ju vara åt nåt helt annat håll. Jag tycker i alla fall mig se att farmor är lite rund om magen så det är nog ifrån sommaren 1912.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela