farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

I begynnelsen...

Publicerad 2013-10-21 13:19:00 i Hassela,

 
 
Två år innan Rickard gick i lära hos fotografen P.J.Pettersson i Bergsjö, var han bodbiträde i Martin Roséns diversehandel i Skansfors, Hassela. Detta är konstaterat genom gamla brev från 1901 som Rickard skrev hem till Oxåsen, Furuberg.

Här är en bild på Martin Roséns Diversehandel. Huset är numera borta, det brann ner till grunden 1936. Byggnaden som vi ser till höger var från början ett garveri men hade vid den här tiden lagts ned. Istället användes huset som ett bönhus. Det kallas fortfarande "Bönhuset".
 
 
Här får vi se insidan på diversehandeln där Rickard arbetade. Stiliga herrar minsann!
 
I ett gammalt tidningsurklipp fanns uppgifter på att Rickard själv byggt den kamera med vilken han fotograferat denna bild på sin arbetsgivare Martin Rosén med familj, Skansfors, Hassela.
 

 På samma sida i det gamla albumet, hittar jag bilder på några ynglingar och några flickor. Kanske var de från Hassela? Skansfors?
 
En flicka i familjen Rosén har fått ett eget ställe i Rickards album. Hon hette Linnea Rosén. Anledningen kan man ju bara gissa... En ungdomsförälskelse kanske?
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2014-01-19 20:48:05

Vilka fantastiska klänningar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela