farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Nu har jag tappat tråden litegrann igen....

Publicerad 2015-03-04 09:10:00 i Farfar Richard Johansson, Oxåsen,

Jag har gått och funderat på hur jag ska lägga upp fortsättningen här i farfarsarv. Det innebär sortering av bilder... och då kan så mycket dyka upp, att man förlorar målsättningen för vad man håller på med.
Men framför allt är det den här bilden som jag letat efter:
Tröskning i Bergens på Oxåsen. Gustav Bylund, Johan Norin och Erik Bylund i den övre raden. Brita Bylund, en pojke son skulle kunna vara Bror, NilsErik Bylund, Helena Bylund, PerOlov Bylund och så Richard vid motorn.
 
 
Det förkom ju en motor i förra inlägget, och jag visste att det fanns en liknande bild i samlingen. Men det tog en väldig tid att hitta den... jag gjorde det inte alls, måste jag säga. Men tack vare Lage och hans noggranna katalogisering så fann jag den till slut. .... Hmm, jag måste skärpa mig i "bokföringen" av mina mappar i datorn. Men det är ju det jag egentligen håller på med hela tiden, och bara ramlar in på sidospår! Men det är roligt!
 
En till bild med motorn! Man kapar ved på Oxåsen. Per, Richard, farfar Janne och Bror ses på bilden. Troligen är pappa Hans bakom kameran... 
Nån annan vedkapning nånstans med samma motor (?)  Richard är det i alla fall, vid motorn.
 

Kommentarer

Postat av: Neta Bäckström

Publicerad 2015-09-21 10:20:38

Morfar Gustav Bylund. Det var han som kallade mig Neta istället för Margareta. Nu har jag lagt till det som tilltalsnamn.

Både min morfar, mormor och farmor var ju från trakterna runt Furuberg.

Svar: Det är så roligt när det dyker upp små historier runt bilderna!
Helena Nord

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela