farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Ett frågetecken mindre och första varma soliga sommardagen i år.

Publicerad 2015-06-28 18:30:00 i Diverse, Oxåsen,

Idag fick jag ett rykande nytt exemplar av boken om Kölsjöbygden. Levererat till min dörr av Lage Bergvik som varit på boksläpp i Kölsjön.  Och i den boken fanns svaret på en av frågorna i förra inlägget.
Jag undrade ju vad det här var för ställe, och hos vem han var på besök, den käre Frö-Lars?
Men det är ju på gården KVARSVEA han befinner sig och  de som bor där är familjen Karlsson. Anders och Kristina med barnen Ada, Eva, Kalle och Bertil (Bertil var född 1904) .... så bilden borde vara från 1909 eller nåt sånt.
Var gården riktigt låg (för den finns inte längre...) kan jag inte säga mer än att det är kring Kölsjön nånstans.
Själv har jag denna årets första vackra sommardag, varit till Oxåsen på friluftsgudstjänst, tillsammans med min syster Siv m.fl...
Det är alltid väldigt speciellt att gå runt här där min pappa föddes och växte upp. Hundra år senare ser vi spåren av deras liv. Här en jordkällare och en bryggfot (tror jag)
I köket finns systrarna som så generöst låter oss ta del av stället och dessutom bjuder på kaffe med dopp!
Tack för idag! ♥ Elsa och Eva ♥!

Kommentarer

Postat av: Lars Östberg

Publicerad 2015-06-29 12:56:49

Lars Olsson/Lars-Orsa/Frö-Lars var morbror åt Kristina Karlsson f. Utter. Eva Karlsson g. Östberg 1903-1967 var min farmor. Lars Orsa tyckte att Stina agade sina barn för lite så han tog några granvidjor som han vred ihop och hängde ovanför köksdörren i Kvarsvea. Då sa Stina: "Ingen menar sig kunna fostra barn bättre än den som inga har". Lars Ö

Svar: Tack Lars! Nu blev det lite klarare för mig angående släktskapet, Frö-Lars var alltså på besök hos närmsta släkten! Men jag skulle vilja veta varför Richard är med och fotograferar... Var det FröLars som hade lejt honom, eller hade Richard själv hittat på det?... Nåja, det får man nog bara fantisera om....Förresten, jag undrar om inte jag själv genom gifte, har lite släktskap med lille Bertil på bilden, som gifte sig med en Nord från Ässjö....?... // LenaN
Helena Nord

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela