farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Amerikabrev 2, stämplat den 24 januari 1903 i New Ulm. Minnesota

Publicerad 2015-08-10 17:06:00 i Familjen Johansson, Farfar Richard Johansson,

 
 
Till mr Rikard Johansson Frisbo, Strömbacka, Swiden
Avsändare är Richards faster Anna Maria Johansson, "Snip-Maria", född 1869
 
Brighton januari 21
Bästa Brorson Rikard
God dag god dag
Gått nytt år tillönskar jag dig min tjäre Rikard ja äftersom jag kom att tänka på dig i dag så får jag försöka att med den tysta talaren att med dela dig nogra and ja jag får då börja med som alla bref begyn med att vi lefver alla bra ok önskar dig det sama goda 
Jag få taka dig för Porträtten som vi fik af dig men jag mins intett om vi hafd någon gång skrivitt till dig forut ok takatt dig men huru som hälst så får du vara snäll ok förlåta för vårt dröjsmål Ja tak tak i alla fall
Som jag förstår att du är en duktig gosse jag kalla dig för gosse fast du är nog en stor man  jag tyker att du skulle vara liten änu jag mins sista gången jag såg dig så var du mäd din Pappa till Sågen ok då for du ok sprang fram ok tillbaka på såflåket (sofflocket) mins du det
ja men nu tänker du när du läser detta bref att det var då ett besynerligt Amerikabref, men i alla fall så får jag lemna de der.
Ti ok begyna med den närvarande, jag sog ett bref som du had skrivitt för några dagar sedan men der var inte till oss, jag får då skrifva om väder ok vind vi har det ganska kalt i vinter ok någott snö okså så att de kan bruka Slädboning
jag får omtala att vi komer att flyta här i från i vår vi kan köpa ett heman i Isanti Jo der alla mästa folket är Svänskar ok der tror jag att det skall blifva mera trefligt vi har nog snälla granar hän okså de är de mästa tyskar
ja skule omtal vad vi jör  kararna har hållit på med att tjöra ut veten ok sått vi fik 15.00 20 busel vete i somar ok 1500 hafre
idag har de jort lådan för hönsen vi tänker att taga dem med oss men rästen skall vi sätt Aksjon på Vi skal kansje taga två hästar ok fyra kor med okså
vi har 8 hästar 19 grisar 24 kor (ok 4 barn) vi komer att hålla Aksjon omkring den 20 mars då kan du koma hit
Huru lefver de i Frisbo nu för tiden
Huru lefver Kersti moster ok Pälle (SamelsPälle) förståss ok hälsa dem från oss om du träffar dem  hälsa äfven Innegårds Karin ok hänes man
Huru lefver din Papa ok Mama jag har intett hat nogått bref af dem på många år men om du träfar dem så helsa att de skriver till oss någon gång
Våra barn går i skolan ok läser ängelska ok det synes gå bra  tyker du intett det skulle var roligt om du kunde tala Ängelska  vi talar ok läser Ängelska  Kristin har intett lärt sig ängelska änu men hon läser snart för hon har nog gått för att lära sig allting men det är nog långsamt för häne änu men det går väl över
jag har då ingen ting mer att skrifva vi skall sända dig en Gube ok en tjäring utvikta på ett Paper du får si på om du tjäner dem ialla fall är det Såg Pärsa ok Snip Maria som de brukar heta hema i Svärja men så heter vi mr P Bäkström ock Mrs Bäkström
Ja tjäre Rikard skrif till oss så snart som möjligt det är så roligt att få bref af dig hälsa alla som tjäner oss men först ok sist så varder du af oss hälsad  lef väl beder din farbror ok faster i Amerika 
Adress
Mr Petter Bäckström
New Ulm 
Bul Bat no 3
Minnesota 
 
Ajö Ajö Rikard
 
 
 
På detta porträtt tror jag vi ser Richard faster och farbror: Mr & Mrs P Bäckström, "Såg-Pärsa" och "Snip-Maria". Men jag undrar om det är Guben och tjäringen utvikta på ett Paper, som hon skriver om i brevet från 1903? Då skulle de ha varit kring 35-års åldern, med nog ser de äldre ut här?.... Det måste vara ett porträtt taget senare. Tror jag.

Kommentarer

Postat av: Neta Bäckström

Publicerad 2015-09-21 09:58:23

Får jag lägga in detta foto på ancestry i mitt släktträd?

Svar: Absolut! Det var ju så jag tänkte, när jag startade "farfarsarv" Nu när vi har enkla möjligheter att dela med oss, så vill jag göra det!
Helena Nord

Postat av: Neta Bäckström

Publicerad 2015-09-22 21:34:16

Tack! Det var så manhajade till när jag såg hans ögon för de ser ptecis ut som min fars gjorde.

Svar: Han är väldigt stilig, tycker jag!
Helena Nord

Postat av: Bengt Bäckström

Publicerad 2016-02-03 14:26:21

Jag har i min släktforskning på MyHeritage och med hjälp av Svenska Emigrantinstitutet kommit fram till att min farfars farbror P. Beckstrom dog 1913

Dom verkar ha fått ett sladdbarn, en dotter, Ordella 1911, vars nu levande avkomma jag spårat.

Maria gifte om sig några år efter makens död och heter då Anna Nelson.

Ge mig en mailadress så kan jag skicka mina underlag!

Postat av: Bengt Bäckström

Publicerad 2016-02-03 14:48:44

Fotot på männen med gevär ovan. Han som sitter längst ned till höger kan kanske vara min farfarsfar, "Såg-Janken", Johannes Bäckström. Skulle gärna vilja ha det fotot i bättre upplösning. Min farfar Viktor B. är säkert med i det gänget också. Som jag förstått det var bägge aktiva i skyttegillet på Furuberg!

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-02-03 20:43:45

Hej igen. Jag tolkar ovan som om jag också kan hämta bilder från din blogg och använda i mitt släktträd på MyHeritage.

Svar: Jaarå! Jag är bara glad om bilderna kommer till nytta!
Helena Nord

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela