farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

En bil mot fyra cyklar

Publicerad 2016-02-15 17:47:00 i Familjen Johansson, Larsbo,

HÄR SITTER JU min pappa Hans vid ratten!!  I familjens stolthet; T-Forden. Den bilen har jag  visat förr här i bloggen. Med bilder där de i familjen turades om att sitta vid ratten (ja, inte lille Per)... Alla, utom pappa.  Orättvist tänkte jag då. Pappa som brukade prata så lyriskt om bilen de hade när de bodde på Oxåsen.
Bland de glömda glasplåtebilderna gömde sig bilden med pappa som chaufför.  Längst bak sitter drängen Sven, som också fick en åktur, kanske.. 
Här befinner familjen Johansson sig på Oxåsen. Men det känns som att de är där och hälsar på.... Farmor är sorgklädd (efter att Bror dött) och då bodde de väl i Larsbo..?...    Jo, jag tror nog att de är på besök hos Bernard och Hildur Karlsson med dottern Anna, som är hyresgäster i Norbergs på Oxåsen. Bernard ser ut att ha haft god jaktlycka dagen till ära. Och bilen; kan det vara samma bil som på första bilden? 
Efter en konsultation med min bror Ove - så tror vi att det är samma bil.
Så här kunde vägarna se ut på den tiden.
Pappa Hans brukade säga så här: "Men tänk va tokig vi var, vi bytte ut bilen mot fyra cyklar!"  - Så nu kommer några cykelbilder från Larsbo. Här ovan ser vi Einar Hallberg, pappa Hans Johansson, Erik Ljung och Farfar Richard längst bak.
Här är en tjusigare variant med samma unga herrar utan farfar Richard. Den här tavlan hänger i köket hemma hos mej. Min dotterdotter Irma hävdar bestämt att det är hennes pappa Eric som är en av cyklisterna. Lite oklart vilken av dem ...
Faffan Janne ståtar med en Rex.
Här cyklar Farmor Frida
Och så Pelle på cykel... 
Hittar ingen cykelbild på min faster Mary. Men hon håller koll på kattungen så den inte kommer ivägen för cyklisterna.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela