farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Efter min födelsedag...

Publicerad 2016-02-07 14:23:00 i Familjen Johansson, Larsbo,

Ja nu har jag firat min 60-årsdag. Otroligt. På ett sätt har det gått så fort att nå upp till den åldern. På ett annat inte alls. Mycket har hänt under de här åren.
Just idag har jag inte lust att sortera alla händelser. Möjligen kommer de undan för undan här i bloggen.... 
 
Jag ger mig in i bildsamlingen igen.
Bilderna blir fler och ändrar lite karaktär. Glasplåtar har spelat ut sin roll och ersatts av cellulosanitrat-/acetat-film (jag är inte så säker på matrialet, nu gissar jag igen...)
Vad hände då med alla glasplåtar som passerat farfar Richards händer? Ja, väldigt få har klarat sig fram till idag. Har inte exakt antal i huvudet, men kanske finns det 25 st kvar i fotosamlingen. Många, många blev kvar i huset på Oxåsen då familjen flyttade därifrån. De kändes väl tunga, besvärliga och omoderna kan jag tänka mig. Sen sägs det att den nye ägaren kastade, skottade, ut alltihopa från övervåningen (där fotoateljén var belägen) varefter de grävdes ner i jorden nånstans där på Norbergs, Oxåsen.
En del kom dock med till Larsbo. Men de fick inte plats nån längre tid i huset. Farfar och Per tog de flesta återstående och rodde ut till det djupaste stället i ån och där fick de sin vila.
Det nya matrialet var naturligtvis mycket mer lätthanterligt, bilderna blev många fler, och kvalitén försämrades, tycker jag.
 
Men familjen har fullt upp. Man plöjer, sår och skördar vid sitt nya hem.
Pappa Hans får ligga i med både det ena och det andra...
Pelle leker med en kattunge i sommarköket
Och får klä sig i kostymen ibland
 
 Mary i långa flätor
Ån ligger ju nära och där roade man sig säkert så fort tillfälle gavs. Per och Mary tar sig ett dopp.
Farmor Frida och hennes syster Olga har en förtrolig pratstund i ekan. Tänk så fridfullt det ser ut. Det måste vara en ganska varm dag om våren. Livskvalitét av bästa sort. 
Farfar Janne ser ut att trivas att bo vid vattnet han också
Vad gör Farfar Richard då? Jo,han lyssnar på radio han!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela