farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Hasselamotiv

Publicerad 2015-06-19 23:24:00 i Hassela,

 En bild från Erskmats tidigt nittonhundratal. Kanske runt 1906. På baksidan har farfar Richard skrivit: "En gammeldags bondgård från Hassela socken, jämte en jättehägg. Som snart skattas åt förgängelsen."
Hassela kyrka 1907. Stormöte med bl.a. Nathan Söderblom. Efter mötet bjöds på bollspel, se nedan...
Här är en bild från Ässjö, också alldeles i början av 1900-talet. Gården kallades "Matteses". Tror jag. Ungefär femtio år senare växte barnen Anders, LarsÅke, Eivor och Erik Andersson upp här.
Till sist en titt på hur det kunde se ut när man färdades på vägarna då. Det här ser ut att vara en rätt bra väg, det kunde nog se värre ut...  Jag gissar att farfar hoppat ur ekipaget för att fotografera, och kanske är det farmor som sitter kvar i vagnen och väntar. Undra vart det är nånstans...?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela