farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Höst

Publicerad 2014-09-28 17:14:00 i Bror, Ede, Farmor Frida, Mary, Pappa HANS, Per,

Istället för att göra nåt nyttigt, lite höstsysslor som skulle behöva utföras t.ex. - så hamnar jag här bland mina kära bilder!
Mera barnbilder blir det,
Det här Farmor Frida med sin förstfödde son; Bror. Han vill inte vara med på bild, eller också är det nåt annat han inte vill. Det är troligen ganska precis 100 år sen det här utspelade sig.
Här är det sommar och varmt och badning på gång. Det kan kanske vara sommaren 1917 och det är pappa HANS och hans bror BROR som sitter i gröngräset.
 
Här en vårbild. "Mary had a little lamb"..... den gamla sången... Undra om den är så gammal att man hade den i tankarna när den här bilden togs?  Ska googla på det...  -Joo! Den är från 1830-talet! Då tror jag bestämt att farfar Richard hade en extra mening med den här bilden! För det är ju min faster Mary som sitter där med ett litet lamm.
Å så en bild på lille Per. Med en intensiv blick.
 
Nu när jag har fått rätt bra koll på släkten på min pappas sida, så börjar funderingarna gå åt mammas håll.  De var födda 1913, både pappa Hans och mamma Ida. Men bilder från min mammas hem; Innegår´n i Edeström, och hennes barndom är väldigt få.  Den första bilden på mammas familj är tagen av ingen mindre än Richard Johansson, kanske 1918/19. Den ser ut så här:
Den minsta flickan vid sin farmors sida, är min mamma Ida Kristina Östlin född 1913. Farmor´n har jag nämnt förut och nu vet jag att hon hette Karin Olsdotter (1838-1925), åtminstone enligt släktboken. Men hennes pappa hette Olof Olofsson Svärd och bodde i Skrämsta. 
Mormor hette Anna Helena (precis som jag) Norberg (1878-1958) som flicka, och kom från Norrgimma. Då räknar jag ut att jag alltså var 2½ år när hon dog. Otroligt nog, så har jag ett svagt minne av henne 
Morfar hette Per August Östlin, var född 1870 och dog 19 januari 1956, två veckor innan jag föddes.
Här ser vi "Innegår´n" i Edeström i sin finaste prakt. Där bodde familjen Östlin. Där är mamma och hennes syskon uppväxta. Den här bilden är från 1956 eller 1957. På de högra sidan om bron syns en liten vit sak. Det är en barnvagn och i den ligger jag, utanför köksfönstret på "Anner-ännan" där mormor och morfar bodde.  
"Lon", eller LOGEN heter det kanske, står där; hög, röd och fin!  
Idag finns den inte mer. Resterna av den forslades bort för nån månad sen. Stormen IVAR gjorde mos av den i vintras.... 
Håhåjaja... Ja, det här var min barndomsidyll!
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-12-05 22:23:40

Hej! Så kul att se bilder från "Ean"! Min mormor bodde där i byn så jag tillbringade somrar och andra lov där. Kommer alltid finnas i mitt hjärta.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela