farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

En rättelse och några okända

Publicerad 2014-11-11 22:45:00 i Människor,

De här herrarna befinner sig inte alls på Oxåsen, som jag skrev tidigare. Bergsjös egen Lage Bergvik , dvs Lars Östberg, berättar att bilden troligtvis är från Älvsund och att herrarnas namn är fr.v. Pelle Lindberg,  Anders Westrin,  Alfred "Alle"Westrin och Gunnar Äng och är hemmahörande runt Fiskvik och Älgered. Bilden är antagligen från 1910/20 talet...tror jag..
Här är en annan man med "mysse å bysse" i famnen. Och benlindor. Det må ju vara tidigt 1900-tal det här också.  Och jag har ingen aning om vem han är.
Fint som snus!
Ett litet okänt barn i en vacker barnvagn.
Och här är två barn i en liten trilla. Är det bekant?

Kommentarer

Postat av: Lars Östberg

Publicerad 2014-11-16 16:58:26

Fint som snus. Fyra grabbar från Strömbacka. Frv Ernst Brodin, 1886-1977, senare konsumföreståndare och bosatt i Moviken, okänd, Valdemar Fernlund, 1887-198? smed i Strömbacka hela sitt liv. Hans favorit på teve var Familjen "Mackahans". Han längst th okänd.

Barnen i kärran. Th min mormor Svea Lejdström g. Berg, 1904-1979. Tv hennes kusin Bertil Wixner 1904-198?. Bägge bodde i gården Bösens i Strömbacka.

Svar: Tänk att du kan berätta om dessa bilder, som är mer än hundra år gamla (tror jag ) och som sitter i album här hos mej och är totalt anonyma. Roligt!
Helena Nord

Postat av: Brittmarie

Publicerad 2014-12-27 16:44:42

Män Älvsund? Skulle det vara taget utanför "Backolles" då. Är det inte troligare det är taget i Älgered eller Fiskvik.

Svar: Jaadu... hur det är med det får vi nog aldrig riktigt veta. Men någon hade för sig att bilden var från Älvsund...
Helena Nord

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela