farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Fint främmande

Publicerad 2014-05-30 16:58:00 i Farfar Richard Johansson, Furuberg,

Ärkebiskop Nathan Söderblom, 1866-1931,  föddes i Trönö. Vid sju års ålder flyttade han med familjen till Bjuråker, och senare till Hudiksvall.  1914 blev han ärkebiskop. Hans band var starka med hembygden och han kom att göra många visitationsresor i Hälsingland under sina sjutton år i ämbetet. Han var medlem av Svenska Akademin och fick mottaga Nobels Fredspris 1930
I slutet av juni, 1922  var det Bjuråkers tur att få besök, och då också Furuberg. Med på resan hade han sin son Jon Olof. Man besökte skolan, där ett antal barn hade samlats. (Undra om pappa och Bror var med?) I sitt visitationsprotokoll har han bl.a skrivit: "Bland de närvarande märktes skogvaktaren Joelsson och torparen Richard Johansson i Oxåsen, ledamöter i skolrådet."
Här ser vi kyrko- och skolråden på rad. Troligen är det Richard själv som arrangerat och fotograferat med sitt automatiska exponeringsur. Han sitter närmast kameran, som tvåa; kyrkoherde Ringqvist, Bjuråker och därefter Nathan själv. Sonen Jon-Olof står längst bak i övre raden.
 
Man gjorde också ett besök i den lilla stugan vid skolan där förre kolaren Per Kamél bodde med sin hustru.
På bilden ser vi överst: Jon-Olov Söderblom, Erik Joelsson
Sittande under Per Kamél f 1845 och ärkebiskop Nathan Söderblom därefter Kyrkoherde O E Ringkvist
Sittande främre raden: Pers hustru Barbro Kamél f 1850, en okänd, därefter Anna Greta Kram
Fotograf är Richard Johansson
 
Om detta besök berättar Nathan senare:  "I stugan vid skolan ligger f Kolaren Per Kaméls hustru, sedan åratal giktbruten, men visar envar vänliga ögon. Kamél själv linkar omkring med svårighet, krokig  och halt. Skönaste minnet från skogarna blev tron och glädjen i detta hem. Kaméls vilja i det längsta undgå att föras till ålderdomshemmet, och Furubergsborna hjälpa dem. I allmänhet kan man iakttaga stor inbördes hjälpsamhet på skogen, där det avskilda läget hänvisar människorna till varandras bistånd."
 
Sonen Jon Olof skriver också om besöket i Furuberg
"På mig gjorde besöket i Furuberg hos gamle kolaren och hans värkbrutna sängliggande hustru Barbro ett outplånligt intryck. De hade varit Jonas Söderbloms (hans farfar) vänner. Till min far sade den gamle "Vad han är likt pappa, vad han är  likt pappa!) Vi bjöds på kaffe men i omgångar, ty det fanns bara två koppar. Min far blev djupt rörd"
 
Här är en bild på Per Kamél och hans hustru Barbro, många år tidigare.  Stugan de bodde i var det första huset i Furuberg.
                                           
Och här är en bild jag hittat i samlingen. Det finns inget namn på den (som vanligt) men nog måste detta väl vara Nathan Söderblom i en lite yngre upplaga...? Eller vad tror ni?
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Åke Nätterö

Publicerad 2023-01-15 14:15:08


Hej! Den här prästen heter:

Carl Wilhelm Roland 1905 – 1917
Född den 6/4 1859 i Häggesled, Skaraborgs län. Student 1888, teol. fil. ex. 1890, folkskollärarex, 1895, prästvigd. 1893. Kapellpredikant och skollärare i Nianfors 1896 – 1905, komminister i Norrbo och Bjuråker från 15/6 1905 – 1917, kyrkoherde i Skog 1917 – 1930. Död den 22/12 1930

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela