farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Sommar och semester

Publicerad 2014-07-20 17:48:00 i "Ljungens", Bergsjö, Familjen Ljung, Tora,

Under fyra veckor har jag njutit av semester. Den sjunger nu på sin allra sista vers. Trots att jag verkligen haft tid att prestera mer inlägg här på min blogg, så har det inte blivit så.
Jag har däremot plockat och styrt bland mina egna och andras fotografier en hel del, och naturligtvis också i farfarsarvet.
Jag har nog fått alldeles för många idéer om inlägg, så jag vet inte vilken tråd jag först ska dra i. Klart är i alla fall att det inte blir i nån vidare kronologisk ordning.
 
Idag vill jag skriva lite om Ljungens i Haddungsnäs.Eller Haddångsnäs som det visst också hette en gång i tiden..
Den här bilden har jag haft med förut ... men jag tar den igen, för här ser man tydligt hur huset såg ut som de bodde i, farmor Fridas syster Alma och hennes man Erik och alla barnen.
Huset byggdes omkring 1900. 
 
I den här uppsatsboken beskriver Tora Stoltz, född Ljung, sitt hem.
" Vår vedbod.
Det största huset på vår gård kallas boningshuset. De mindre husen kallas uthus. Ett av dem är vedboden. Därinne finnes ved. Bredvid den står huggkubben. På denna ligger en yxa. Där finnes även andra redskap.
Veden får man från skogen. Där fällas träden och sågas. Veden köres hem och uppstaplas därinne i vedboden. Där klyves den i större och mindre stycken.
Jag hjälper till att hugga och såga veden."
 
"Brygghuset
Ett litet hus på vår gård kallas brygghus. Istället för brygghus kan man hava bryggstuga. Denna ligger i eller under själva boningshuset. Inuti ser brygghuset vanligen ut som ett kök. Där finnes en spis. Man tvättar kläder, bakar bröd och brygger dricka i brygghuset."
 
"Hur man byker
Våra kläder bliva ofta smutsiga och behöva tvättas. Det göres i brygghuset. Det kallas att tvätta eller byka. Kläderna läggas först i vatten. De gnuggas sedan i varmt såpvatten. Så lägger man dem i ett bykkar och slår het lut över dem, varefter man kör dem till sjön. Där klappar man kläderna. Därpå lägger man dem i rent vatten. Man vrider vattnet ur dem och upphänger dem till torkning."
 
" Vår ladugård
Ett vanligt uthus vid en bondgård är ladugården. En sådan finnes vid mitt hem. Den är stor. Ladugården har namnet fähus. Fähuset användes för att kreaturen skall stå där. I vår ladugård stå fyra kor och, åtta får och inga kalvar. Korna stå bundna vid väggarna. Platsen för varje ko kallas bås. Kalvar och får pläga vara i kättar. Andra djur i ladugården äro getter och grisar. De hava sitt tillhåll i svinhus. Detta är gjort av bräder och stockar."
 
"Vår trädgård
Vid mitt hem finnes en trädgård. Den omgives av staket. I vår trädgård finnes äppelträd och vinbärsbuskar. Prydnadsväxterna äro törnbuskar och blommor. Blommorna stå i grupper på rabatter. De matnyttiga växterna äro potatis, kål, kålrötter, morötter rödbetor, palsternackor, persilja, dill, spenat och ärter. Sådana växter kallas köksväxter."
 
"Trädgådsskötsel
Om våren utbredes gödsel på trädgårdslanden. De indelas sedan i ungefär en meter breda sängar. Medelst frö sås på landet morötter, palsternackor, rödbetor, persilja, dill samt ärter.
Såsom plantor sättes där vit och blomkål. Dessa plantor uppdrages först ur drivbänkar. Under sommaren måste man rensa trädgården. I gångarna skyfflades ogräset bort med gångskyfflarna, på landen måste vi plocka bort det med händerna. Om hösten skördar man. Rotfrukterna buros ner i källaren. På träd och buskar plockades frukterna och bären av."
 
 
Här är ännu en bild på Ljungens. Kan väl vara nån gång på 30-talet. Det är syskonen Erik, Knut, Nora. Sen kommer mor Alma, farmor Frida och så en som jag inte vet vem det är. Å så Märta längst ut.
En bild från vedklyvning i Ljungens. Jag ser farfar Richard vid vedklyven och bröderna Erik och Knut Ljung. De andra kan jag inte se vem de är.
Här är systrarna Tora och Märta många år senare. Vid rödvinbärsbuskarna, som man alltid plockade av och mumsade i sig vid nåt av alla besök som gjordes hos familjen Ljung.
 
Det finns mera bilder från Ljungens...
Fortsättning följer....

 

 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Susanne Pettersson

Publicerad 2014-07-21 14:36:32

Fantastiskt kul att läsa om våran gård och de som levt och brukat här. Att få veta mera än det lilla jag visste. Funderar vad det är för byggnad man ser snett bakom "loon" på ett av korten? Är det ladan eller ett hus? Vet du när det " nya boningshuset" byggdes?
Susanne & Leif

Svar: Tack! Roligt att höra att min hobby blir uppskattad! Joo, jag har nog lite mer information som kommer i nästa nummer :-) Byggnaden man ser skulle jag tro är ladan... den är nog rätt ny där... // Lena
Helena Nord

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-07-22 12:54:07

Underbart att få ta del av! Hälsar Kristina från Wendlas!

Svar:
Helena Nord

Postat av: paul

Publicerad 2020-10-25 07:32:00

Hej, jag heter Palle Sundlin. Jag var sommarbarn hos Ljungens åren 1962, 1964, 1965,1966 samt tältade där med en kompis 1967. Minns både Erik ("Erske"?) Knut, Nora (som alltid skulle kittlas)och Märta (som jobbade på Betelseminariet i Sthlm där min moster var "Husmor"). Det var via henne som mina sommarvistelser i Haddungsnäs blev möjliga. Så många minnen...inte minst av Rut och Elsie, jämnåriga töser i Fagernäs...men också Lennart, Torbjörn, Ronnie och Anders som bodde i gårdar neråt Hasselasjön. Vet ej om ni har ngn kontakt med de som var ungdomar där under 60-talet, men om, så hälsa gärna från Palle, "Stöckholmarn".

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela