farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Haddångsnäs igen...

Publicerad 2014-07-27 22:52:00 i Fagernäs, Haddungsnäs,

Haddångsnäs.... Det har jag aldrig hört förr... Och när ändrades det till Haddungsnäs?
Nåväl... jag kompletterar förra inlägget med två bilder. För när jag läste Toras berättelse undrade jag ju var skolan i Fagernäs låg? Och då letade jag förstås igen Harriet Frändens bok om Fagernäs, för att finna svaret.
Jo, skolan låg vid Innegårn. Dvs. Näslunds, det stora huset vi ser på bilden. (finns det Innegårdar i varje by förresten?)
Men det är huset vi ser till vänster som är skolan. Det finns inte längre. Skolgången i Fagernäs upphörde 1936, och huset revs 1949.
Virket i byggnaden lever dock vidare i JanOla Halls hus i Edeström, eftersom hans far Harald köpte rivningsvirket då han skulle bygga sitt nya hem.
 
Sen visar jag en bild på Hallbergs... Med nästan hela familjen Jonas Hallberg, där vi ser Ejnar som den minste lille parveln, tre år gammal.
Och enligt Tora, så är verandan gul.
 Till sist idag får ni en historia som Tora skrivit ner:
 
"Det var en gång en femårig gosse, som var hemma ensam i ett hus.  De andra hade farit bort. Så kom det två damer dit och ville ha något att dricka. Då gick gossen efter ett fat med mjölk vilken de fingo dricka. Sedan de hade druckit tackade de. Då sade pojken:"Ja, det är ingenting att tacka för. Mamma sade att jag fick ge någon luffare mjölken,  om det kom någon,  ty det låg en råtta där i morse."
...ååhh... jag kan höra Tora skratta åt den historien!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela