farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Det hände mer år 1922

Publicerad 2014-07-09 23:27:00 i Bilen, Familjen Johansson, Farfar Richard Johansson,

Richard köpte sig en bil. En T-ford med 20 hkr motor och reg.nr: X1643
Här bjuder han familjen på en åktur. Barnens kusin Nora är på besök och får också åka med. Utan tak.
Här har bilen tak. Bägge bilderna verkar vara från samma tillfälle, det var nog när bilen är nyanländ från "affären". Farfar Janne och drängen Sven sitter på bron och ser på. Åh, tänk om man visste hur det där köpet gick till! Och hur mycket bilen kostade....
Richard var i alla fall den ende i trakten som hade bil. Det berättas om att han stod till tjänst med skjuts ibland då det behövdes. Bl.a hördes en kvinna vid namn Naimie Olsson berätta att hon hade Richard att tacka för sitt liv. Hon hade varit svårt sjuk som 4-åring och blivit transporterad av Richard till Doktorn i Delsbo.
Men Mor Anna-Brita och Far Johan Erik  måste ju också få en provtur i den moderna skapelsen!
...och här poserar Richard stolt vid sin klenod, i höstrusket. Han ser verkligen ut som en chaufför tycker jag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela