farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Mitten av 1910-talet

Publicerad 2014-04-04 21:29:00 i Militär,

Ja, vad är det som händer under åren 1913 till 1916...?  Det vet jag inte riktigt... Barna växer väl och det är fullt upp. Men 1914 börjar Första Världskriget och Richard får ikäda sig uniform igen och bege sig norrut.
 

På ett vykort 1914 skriver han hem till Frida: " Långsele  17 dec. -14  Många hälsningar till alla. Är på resa och har spisat här . Lev väl!  i hast Richard"
 
 På ett annat vykort från Haparanda den 5 januari 1915 skriver han hem till sin fru Frida: "Tack för skickningarna de har kommit fram och varit i bruk som du ser, de här är hela laget på Sundholmen det blev lite misslyckat ty det var så sent på dagen men du kan se en skymt ändå. Sätter frimärket hit så dom inte tilltygar "gubbarna" ännu värre med stämpeln. Hoppas Ni fortfarande mår bra hvilket jag också gör. De bästa hälsningartill Eder alla på Furuberg och Oxåsen från RJ
 
Vad skickningarna var förtäljer inte historien. Kanske det rent av var en KAMERA???

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela