farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Hans Algot Jansson född 5 februari 1895

Publicerad 2014-04-06 12:12:00 i Algot Jansson, Familjen Jansson,

Jag kan inte släppa historien om Algot.
Måste berätta hans sorgliga historia. Som var så vanlig då, före penicillinets tid. Jag hittar inget tydligt bevis i samlingarna som visar när Algot blev sjuk. Men troligen på hösten 1915.
 
Den 27 januari 1916 är det första brevet daterat. Sen följer alla andra brev; från hans systrar Teres, Olga, Emma och Hulda, från hans kusin Tyra, hans svåger Richard. Och från hans oroliga mamma. Och hans lika orolige far, som undertecknar breven H. Jansson. Jag ska försöka berätta om dem i en sammanfattning...
 
De undrar oroligt hur han mår och hur det är där nere på sanatoriet. Om han fryser, om de är många i samma rum, om man får hälsa på där? Om han fortfarande har feber, om man kan få skicka dit lite medsin ("från den der frun"), om han har nån aptit? De väntar spänt  på brev från honom, hoppas på det bästa.
 
De berättar om hur de turas om att vara i Larsbo, ibland går de på bön på kappellet i Ede. De berättar om vädret; "idag är det töväder men blåser, så det är kallt ändå"
De berättar om vad som händer där hemma "Karl har gått ill de andra milorna å tänt dem igår, han var först till Docktorn men det var ej någe farligt med honom presis än" "Pappa har kört ifrån sig skolhusveden, milan röker ej ut förn till veckan tror han så vi ska tröska en dag den här veckan. Idag skall jag gå till Hassela och köpa fotogen" - skriver Teres.
 
Den 31 januari skriver pappa H.Jansson: "Undrar mycket hur du nu mår. tala om då du skrifver om du blir vänligt bemött, det är så godt att höra hur du har det. lev bra Algot   H. jansson Vi lever alla bra ock önskar dig detsamma jag håller på ock donar med ett ock annat har kört färdigt skolhusveden ock på lördagen tröskade vi, ock imorgon tisdag ämnar jag börja riva kolmilan och Karl har redan tänt åt Abram Erik han är inte riktigt bra i axlen nu heller jag skall få bäkström till hjelp å riva någon dag så det skall vel gå bra"
 
Sen  skriver Teres: "EN HJ. GRATULATION PÅ DIN FÖDELSEDAG AF TERES"
 
I samma bref skriver Mamma till "Kära Algot, och undrar så mycket hur det står till med dig, har väntat nå mer bref kansje vi får på nesta påst, undrar om du får liga än?
Hulda är i Larsbo än men vi skall vl dit någon ock byta af henne.
Idag har fru Rosen ock fru Bergström varit på visit Stalldrängen skudsade.
Skrif mycke hem och tala om ditt tillstånd vi vill hopas det besta.
Du är af oss alla så innerligt hälsad. Mamma"
 
Den 2 februari skriver Mamma igen: "Käraste Algot Igår kväll fick vi bref af dig ser att du har fel i lungorna, som vi vel har vetat skule vara, om det ändå inte vore så myke. Wi skal hopas det skall gå till baks ock du får bli bra en gång till det var då myke galit att du ej skule få fullkomlig stillhet från början. Wi skall hopas på det besta.
Nu har papa farit till Ede idag han blir der någon dag för att köra hö ock laga någon ved han har så ner som någon stig kvar af kolen kansje han kör någon fora för kol
Det är nog tråkit med de der öpna fönstren ni måste ha ha på dig ock var försiktig ner du stiger up så du ej förkyler dig  Wenligast Mamma"
 
Den 3 februari, skriver Algot hem:
"Mina älskade föräldrar, får till å skriva någre rader så ni får se hur jag lever å det knallar å går fastän jag måste ligga än för febern är envis att sitta i kroppen å här är de noga så man får ligga flera dagar sen tempraturn har gått ner. Men jag har nog haft feber i kroppen bra länge därför han är så envis att sitta i så är det nog ovant med luften  här skall de ha drag  två stora fönstrerhalvor skall stå uppe båd natt ock dag  Nog är tankarna hemma bra myke  men om man får såna tankar så höjer det febern förstås
om mårnarna ska vi up kl 7 å tvätta oss å sen får vi läggas igen å väga os ska vi varge tisdagmorgon å då ska vi klä av oss. Jag ökade 4 hekto på en vecka
De som är uppe ska bara promenera å ligga på hallen mellan måltiderna å temraturen ska vi ta fyra gånger om dagen. Undrar om ni har rivit ut kolmilan å vem ni hade till hjälp Å så undrar jag hur jag ska jöra med betalningen. Får sluta för denna gång med hälsningar till alla det är så krångligt att skriva å ligga Jag vill inte sitta uppe för det drar från fönstren så     Er son Algot"
 
"Eftersom jag fick tag i en bit papper så ritar jag några rader till   just nu har jag spisat middag å det var en stor tallrk ärtvälling å två pannkakor med sylt en smörgås med god ost å ett glas mjölk  å kring 5 tiden kommer de med kaffe och vetebröd så mycke jag vill ha.
Igår kom de hit en från Bjuråker å fadren hans heter August Svensson och bor i Stråsjö om någon känner till honom  det skall vara en 5-6 stycken från bjuråker en del kvinnliga en del manliga
Angående intyget så lägg i ett kuvert med den andra sedeln å adressera till fjärdingsmanen för han är nog med på mönstringen  det går väl skika med hyble oskar
Hälsningar till alla     Moheds sanatorium Bergvik"
En bild från dagrummet, som det står på baksidan
 
Den 6 februari skriver Olga:
"Käre Bror!  Pappa vill att jag skall skriva till dig nu.vi fick ditt brev idag det är så roligt se att du befinner dig vel. Jaha, nu skulle jag tala om att pappa rivit milan han hade morbro Jonke en dag å Helge en, de rev den på två dagar. Tea å jag var der å vakta i två nätter. Om lörda eller igår, var han sta med första foran, en liten brannmila har han gjort som han tenker du kommer hem å kolar, men inte får du ligga å tenka hem på göra å så, ty det går allt bra när vi är friska det säger Pappa å han klagar aldrig nu för nå göra. Det är bra långsamt för honom efter dig, men de mer du kan ge dig ro desto fortare blir du nog bra ock får komma hem. Med betalningen kan du ju låta vara säger han å de får ta av komun eller va det var så lenge - tenk om det vore sykelföre skulle jag komma å hälsa på dej"
 
Den 10 februari skriver Algot hem till : "Mina kära föräldrar och syskon. "Febern är envis att sitta i å det är nog felet att inte jag låg hemma riktigt när jag körde när jag hade feber. Jag knallar på och ökar några hekto var vecka. Ikke är det väl så mycke men det är bättre att öka långsamt än att stiga upp för fort. å här är inte doktorerna bråttom att giva någon medesin, men nog har de om de vill att sänka febern med. Men de ska pröva om man tål det först. Det har låtit som jag skall få snart så då går han nog bort. Jag mår alldeles utmärkt att ligga nu, det har liksom gått till en vana å systrarna här äro så vänliga så om man vill det minsta så är det bara att trycka på en knapp som sitter i väggen vid sängen så kommer de genast in där man ligger..
Just nu kom en syster in med ett glas med utspruttet björklöv jag vet inte hur de jör för att få det att spricka ut så tidigt men de tar in en knippa ris å så häller de hetvatten på ett tag
Får nu sluta krafsa för denna gång med hälsningar till eder allihop     Från Eder Algot"
 
"Larsbo 13-2.16
Käre broder Algot!
Vore du här med mig nu nog skule ja försöka gö dig, skulle laga till allt godt ja kan hitta på, ja säljer smör ser du å köper för. Igår sålde ja för 5 kr. Ja kom hit på tisda å hade e kviga med mig hit så nu har vi fulla fäjset här, å ändå två kor hemma ändå.
Idag kom Tora hit så hon är med mig nu. Hon sitter å ritar mitt emot här, hon hälsar dig.
Ja undrade om ja skulle sätta dina pengar på bok så dom ränta sej tills du kom hem, eller hur? ja du ser att de här blir skrivet hit och dit, alldeles som jag är själf. Får du bra mat der? tål du den nu så du inte kräks af den, har du väl på dig så du inte fryser, har du något på hufvudet, eller hur?
De innerligaste hälsningar från din syster Teres
Idag måndag har Alma och Erik varit hit med en ko de hälsade dig mycke"
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela