farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Glasplåtarna

Publicerad 2014-04-23 20:57:00 i Farfar Richard Johansson, Hassela,

Vi fick ju en stor mängd bilder att förvalta i vårt farfarsarv. Fantastiska bilder som överväldigade oss. Men några glasplåtar kunde vi inte se. Speciellt Lage Bergvik undrade om vi inte hade hittat några...  ?
Men tyvärr, det fanns inga såna i lådorna. Det har berättats att mängder med glasplåtar har kastats ut från övervåningen i Oxåsen (efter att Johanssons hade flyttat därifrån)  varefter de sedan grävts ner nånstans.  De hade blivit "omoderna" och tycktes väl förlorat sitt värde.
Också vår farbror Per har berättat att han tillsammans med sin far rott ut nånstans på ån utanför Larsbo i Ede, och sänkt ner återstoden av glasplåtarna i djupet. Så vi hade inga stora förhoppningar att verkligen finna några...
Men, så en dag gjordes ett fynd, långt inne i en vrå, på en vind!  Det fanns ändå några få exemplar kvar. Och jag for genast till Lage och visade vårt fynd
När Lage högtidligen öppnar den första asken med glasplåtar, får han i sin hand en bild av sin fars föräldrahem i Böle, Hassela. Och där står två små pojkar vid knuten på huset, varav den ene är Lages far; Fredrik Bergvik född 1901. Det kändes väldigt speciellt och märkligt att det var just den bilden som allra först dök upp...
Nedan ser vi en förstoring av fotografiet.  En fantastisk skärpa i den gamla bilden, där man lätt kan räkna knapparna i lille Fredriks kofta.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela