farfarsarv.blogg.se

Bilder från början av 1900-talet till nutid. De flesta tagna av Fotografisten Richard Johansson, men också av hans barn och barnbarn m.fl.

Men hur gör man? Kan man få till nån följdriktig ordning på allt? Svar: Nej. Då så, jag bara börjar...

Publicerad 2013-09-27 11:23:00 i Farfar Richard Johansson, Oxåsen,

 ...med en bild från gården "Norbergs" på Oxåsen. Här bodde, förutom farfar Richard, hans föräldrar Johan Erik Johansson från Snipen (1859-1941) och Anna Brita, född  Norberg (1861-1926). Hennes föräldrar, Per Norberg och Hedvig Brita, född Falk bodde i det lilla huset bakom det större.
Bilden är förmodligen från 1903 då Richard nyligen gått i lära hos fotografen P.J. Pettersson i Bergsjö.
Här har han placerat sina föräldrar och morföräldrar fint framför gården och själv står han väl bakom kameran.
 
 
 Försöker förstora reklamtavlan - och jag kan ana några bilder han lockar kunder med...
 
 Den här t.ex. Det är  Richards lärare; Fotografen P J Pettersson från Bergsjö. Denne man hade i sin tur fått sina kunskaper hos porträttfotografen J Wikström.
Här fick Rickard professionella lärdomar. Framställandet av bilder var en hel vetenskap och en tidskrävande syssla.
I hans anteckningar finns t.ex. recept på framkallningsvätska, fixering, toning och klister. Ingredienserna var ofta uppdelade i ½ gram.
Elever fick först ägna sig åt retuschering och mörkerrumsarbete, innan de högtidligen fick vara med vid själva fotograferingen. De fick t.ex. asssistera när blixtljus behövdes. Då användes ett blixtpulver, och det var nog spännande när det skulle brännas av.
 

Kommentarer

Postat av: Karl-Erik Mattsson/Oxåsen

Publicerad 2014-04-24 14:20:48

Jätteroligt att se och läsa om hembygdens människor! Storartad kulturell gärning!

Svar: Tack! Det känns angeläget att visa de här fina bilderna... och försöka berätta det lilla jag vet om dem.
Helena Nord

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Helena Nord (fast jag kallas mest Lena), Mitt flicknamn var Johansson. Min pappa hette Hans och min farfar hette Richard. Det mesta jag visar här i bloggen är ur fotosamlingen efter farfar Richard Johansson från Oxåsen. Han var fotograf, eller "fotografist" som det kallades ibland på den tiden. Jag är väldigt glad att det numera finns ett enkelt sätt att dela med sig av alla fina bilder som finns i vårt farfarsarv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela